Προσεχώς

Προσεχώς


Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010

Το 3D του Σκορσέζε ανήκει στον προηγούμενο αιώνα

«Πάντα λάτρευα το 3D», δήλωσε στην «Γκάρντιαν» με τον ενθουσιασμό πιτσιρικά, που ανακαλύπτει καινούργια κόλπα, παρά τα 68 του χρόνια. «Εννοώ πως εδώ που καθόμαστε είναι 3D. Είμαστε σε 3D. Βλέπουμε σε 3D. Οπότε γιατί όχι;», είπε ο κινηματογραφιστής του «Ταξιτζή», του «Aviator» και του «Τα καλά παιδιά» για τη μετά «Avatar» κινηματογραφική εποχή.

Ο Μάρτιν Σκορσέζε μπήκε ήδη στη στερεοσκοπική περίοδο του σινεμά και η πρώτη μάλιστα 3D ταινία του είναι η κινηματογραφική μεταφορά του εικονογραφημένου μπεστ σέλερ βιβλίου «Η εφεύρεση του Ουγκό Καμπρέ» του Μπράιαν Σέλζνικ-κυκλοφορεί από πέρσι στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα».

Από τις 534 σελίδες του οι 284 είναι ολοσέλιδα αυθεντικά σχέδια. Από αυτά, τα 54 προηγούνται του κειμένου και σε βάζουν σε κινηματογραφική ατμόσφαιρα, αφού σε καλούν να φανταστείς πως βρίσκεσαι σε μια κινηματογραφική αίθουσα.

«Δεν είναι ούτε ακριβώς μυθιστόρημα, αλλά ούτε και εικονογραφημένο, δεν είναι ούτε ένα graphic novel ούτε μεταφορά κινηματογραφικής ταινίας στο χαρτί, πρόκειται για έναν ιδιότυπο συνδυασμό όλων αυτών», δήλωσε ο συγγραφέας και εικονογράφος του Μπράιαν Σέλζνικ, για να το περιγράψει.

Ενα αγόρι και τα μυστικά του

Στο βιβλίο μεταφερόμαστε στο Παρίσι του 1931. Ο Ουγκό Καμπρέ, ένα ορφανό 12χρονο αγόρι, για να ζήσει, κλέβει αλλά και φροντίζει τα ρολόγια του πολυσύχναστου σιδηροδρομικού σταθμού στο κέντρο της πόλης. Ζει στις στοές του σταθμού και η επιβίωσή του βασίζεται στα μυστικά και στην ανωνυμία του. Οταν, όμως, γνωρίζει ένα εκκεντρικό κορίτσι, που λατρεύει τα βιβλία κι έναν πικρόχολο γέρο, ιδιοκτήτη ενός μικρού καταστήματος παιχνιδιών, η κρυφή ζωή και το πιο πολύτιμο μυστικό του κινδυνεύουν να αποκαλυφθούν. Ενα αινιγματικό σχέδιο, ένα πολύτιμο σημειωματάριο, ένα κλεμμένο κλειδί, ένας μηχανικός άνθρωπος-ρομπότ κι ένα κρυμμένο μήνυμα από τον νεκρό πατέρα του μπλέκονται σε μια τρυφερή και μαγευτική ιστορία.

Η αρχική έμπνευση για το βιβλίο ήταν η αληθινή ιστορία του πρωτοπόρου κινηματογραφιστή ταινιών επιστημονικής φαντασίας Ζορζ Μελιές, που έζησε και δημιούργησε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, γύρισε πάνω από 500 ταινίες, για να πτωχεύσει και να τις χάσει όλες, καταλήγοντας για χρόνια να ζει από ένα μικρό παιχνιδάδικο κοντά σε έναν σταθμό του παρισινού μετρό. Ο Μελιές διατηρούσε, μάλιστα, μια ιδιαίτερη συλλογή περίτεχνων, κουρδιστών μηχανικών αντικειμένων, γνωστά ως «αυτόματα», την οποία δώρισε σε μουσείο του Παρισιού. Η συλλογή αφέθηκε στη μοίρα της, στοιβάχτηκε σε μια σοφίτα του μουσείου και εν τέλει χάθηκε. Ο Σέλζνικ φαντάστηκε στο βιβλίο του ένα αγόρι που ανακαλύπτει στα σκουπίδια ακριβώς αυτές τις μηχανές.

«Η εφεύρεση του Ουγκό Καμπρέ» κυκλοφόρησε στην Αμερική τον Ιανουάριο του 2007 από τον εκδοτικό οίκο «Scholastic Press» και σύντομα βρέθηκε στο νούμερο ένα της λίστας των μπεστ σέλερ των «Νιου Γιορκ Τάιμς». Το 2008 βραβεύτηκε με το Caldecott Medal κι έγινε το πρώτο μυθιστόρημα που πήρε το συγκεκριμένο βραβείο, το οποίο συνήθως απονέμεται σε κλασικά γκράφικ νοβελ. Σύντομα η «Γουόρνερ» απέκτησε τα δικαιώματα για τη μεταφορά του στον κινηματογράφο.

Σινεμά και αισθήματα

«Στην ταινία μου το ίδιο το σινεμά είναι η συναισθηματική σύνδεση ανάμεσα στη μηχανή (το αυτόματο, την κάμερα) και το παιδί, τον Μελιές, τον πατέρα του και την οικογένειά του», λέει ο Σκορσέζε. «Εχει να κάνει με το πώς οι άνθρωποι εκφράζονται συναισθηματικά και ψυχολογικά μέσα από την τεχνολογία που χρησιμοποιούν», εξηγεί ο Σκορσέζε το πώς ένα τόσο μηχανικό μέσο, όπως ο κινηματογράφος, δημιουργεί συναισθήματα. Αφού, όπως λέει, «πολύ συχνά γνωρίζω ανθρώπους που δεν θα έλεγαν κουβέντα ο ένας στον άλλο, αλλά πάνε μαζί στην ίδια ταινία και βιώνουν μαζί τη ζωή».

Εναν αιώνα μετά τον Μελιές, τον Σκορσέζε εξιτάρει η δυναμική του τρισδιάστατου κάνοντάς τον να δηλώνει: «Κάθε λήψη 3D σε κάνει να επανεξετάζεις το ίδιο το σινεμά, την αφήγηση, πώς λέμε μια ιστορία με εικόνες. Δεν λέω να πετάμε συνεχώς ακόντια στην κάμερα και να το χρησιμοποιούμε σαν "κόλπο", αλλά ότι είναι απελευθερωτικό. Ταυτόχρονα κάθε φορά που στήνεις μια σκηνή είναι σαν να πρέπει να λύσεις τον κύβο του Ρούμπικ για να βρεις πώς θα κινηθεί η κάμερα. Αλλά είναι και υπέροχο. Οι άνθρωποι μοιάζουν σαν κινούμενα αγάλματα. Σαν χορευτές...».

Η ταινία, που γυρίζεται από τον Ιούνιο στα στούντιο Σέπερτον του Λονδίνου, αναμένεται στις αίθουσες τον Δεκέμβριο του 2011. Οι δύο νεαροί πρωταγωνιστές είναι ο Ασα Μπάτερφιλντ και η ανερχόμενη Κλόε Μόρετζ («Kick - ass», «Ασε το κακό να μπει»), Μελιές είναι ο Μπεν Κίνγκσλεϊ, ενώ θα δούμε ακόμη τούς Τζουντ Λο, Σάσα Μπάρον Κοέν, Ρέι Γουίνστοουν, Ρέιτσελ Γκρίφιθς, Εμιλι Μόρτιμερ, Κρίστοφερ Λι και Μάικλ Στούλμπαργκ («Ενας σοβαρός άνθρωπος»).

http://www.enet.gr/?i=events.el.home&id=233895

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου