Προσεχώς

Προσεχώς

Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2011

Δημοκρατία - Κυριακή 04/12/2011




Οι ταινίες της εβδομάδας από την Πέμπτη 02 Δεκεμβρίου 2011

Με το «Τανγκό των Χριστουγέννων» ο Νίκος Κουτελιδάκης, πολύπειρος εργάτης του εγχώριου κινηματογράφου (υπήρξε βοηθός σκηνοθέτη σε πάρα πολλές ταινίες από τη δεκαετία του 1960), έκανε το «καθυστερημένο» ντεμπούτο του στη σκηνοθεσία μεγάλου μήκους.

Και η αλήθεια είναι ότι πέτυχε διάνα. Οταν λέω πέτυχε διάνα βέβαια, δεν εννοώ ότι έκανε ένα αριστούργημα. Εκανε όμως την ταινία που έχω την αίσθηση ότι αυτή την εποχή έχει ανάγκη να δει το κοινό για να ξεφύγει κάπως από τη θλίψη του.
Η συνταγή, απλούστατη. Βασικά υλικά: τα ωραία πρόσωπα, το στρωτό σενάριο (με τις ευλογίες του Γιάννη Ξανθούλη, στου οποίου το ομότιτλο μυθιστόρημα στηρίζεται), ένας πύρινος έρωτας, μια δραματική μουσική και μια τραγική περίοδος της πρόσφατης ελληνικής Ιστορίας (χούντα) ως φόντο.

Σε όλα αυτά τα σημεία η ταινία δεν χάνει. Η προσπάθεια ενός σκληρού αξιωματικού που υπηρετεί στον Εβρο το 1970 να μάθει τανγκό με τη βοήθεια ενός στρατεύσιμου ώστε να χορέψει στη γιορτή των Χριστουγέννων με τη γυναίκα που είναι ερωτευμένος, πείθει και με το παραπάνω.

Ωστόσο, ο Κουτελιδάκης «ντύνει» έξυπνα τον άξονα της ταινίας. Ο έρωτας που υπάρχει στο κέντρο δεν μονοπωλεί το ενδιαφέρον γιατί κάθε ήρωας έχει τη δική του υπόσταση και τη δική του ιστορία, την οποία επίσης παρακολουθούμε. Ο Γιάννης Μπέζος στον δραματικό ρόλο του, ως τραχύς διοικητής, η Βίκυ Παπαδοπούλου σε εκείνον της βαριεστημένης συζύγου του, ο Γιάννης Στάνκογλου στον κεντρικό ρόλο του άνδρα ο οποίος είναι αναγκασμένος να πνίγει τα πραγματικά του αισθήματα και ο Αντίνοος Αλμπάνης που καλείται να διδάξει στον ανώτερό του τα βήματα του τανγκό, φτιάχνουν ένα πολύ δυνατό κουαρτέτο που κινείται υπέροχα κάτω από τους ήχους του Γιάννου Αιόλου και μέσα στα καθαρά πλάνα της φωτογραφίας του Γιάννη Δρακουλαράκου.

Θα μπορούσες να πεις ότι η ιστορία της ταινίας εκτυλίσσεται με έναν σχεδόν χορευτικό τρόπο έτσι ώστε να σε κερδίσει μέχρι το τέλος - ή μάλλον λίγο πριν το τέλος, γιατί το μόνο πραγματικό πρόβλημά στο «Τανγκό των Χριστουγέννων» είναι η αμηχανία των δημιουργών να ενώσουν αρμονικά το παρελθόν με το παρόν.

Ενα «χαμίνι» με πυγμή
Ατίθασο σαν αγρίμι, ορμητικό σαν αφηνιασμένο άλογο και πεισματάρικο σαν κακομαθημένο σκυλί, το «Παιδί με το ποδήλατο» («Le gamin au velo», Βέλγιο, 2011) είναι κατ' αρχάς ένα κινηματογραφικό παιδί που δύσκολα ξεχνιέται. Λέγεται Τομά Ντορέ και να είστε σίγουροι ότι άπαξ και το δείτε θα τα χάσετε από την ειλικρινή υποκριτική του.

Κατά δεύτερον, το «Παιδί με το ποδήλατο» είναι μια από τις ωραιότερες, τις πιο «εύπεπτες», τις πιο εμπορικές αλλά και τις πιο σημαντικές ταινίες των βέλγων αδελφών Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν, ανατόμων του βελγικού περιθωρίου σε πολυσήμαντες, βραβευμένες ταινίες όπως η «Ροζετά», το «Παιδί» και η «Υπόσχεση».

Το παιδί με το ποδήλατο αναζητεί τον πατέρα του, ο οποίος το παράτησε στη μοίρα του. Η αγωνία του να τον βρει μετατρέπεται σε επιθετικότητα, το παιδί δεν αφήνει κανέναν σε ησυχία, είναι ο φόβος και ο τρόμος της περιοχής του. Η ιστορία θα πάρει μια διαφορετική πορεία όταν στη μέση μπαίνει μια νεαρή κομμώτρια (Σεσίλ ντε Φρανς) που αποφασίζει να πάρει το παιδί υπό την προστασία της, πράγμα που θα σημάνει μια σειρά από καινούργιες ταλαιπωρίες.

Οπως πάντα οι Νταρντέν δεν κρίνουν τις καταστάσεις και τα πρόσωπα, παρά μόνον καταγράφουν τα γεγονότα με ευθύβολη, διαπεραστική ματιά. Η ταινία τρέχει τόσο γρήγορα που νομίζεις ότι τίποτε δεν μπορεί να τη σταματήσει, ακριβώς όπως τίποτε δεν μπορεί να σταματήσει το παιδί να πετύχει αυτό που θέλει. Το μεγαλείο με το σινεμά των βέλγων αδελφών είναι ότι όπως πάντα δεν εκβιάζει τα συναισθήματα του θεατή, η συγκίνηση βγαίνει πηγαία και τίποτε δεν υποκύπτει σε συμβάσεις.

Δυσάρεστο θέμα, αισιόδοξη προσέγγιση
Η πιο απρόβλεπτη ταινία της εβδομάδας λέγεται «Πολεμώντας για τη νίκη» («La guerre est declare», Γαλλία, 2011) και είναι η δεύτερη δημιουργία της Βαλερί Ντονζελί, η οποία και πρωταγωνιστεί. Ο πόλεμος που δηλώνει ο τίτλος είναι ο πόλεμος που κηρύσσουν δυο νέοι γονείς (Ντονζελί, Ζερεμί Ελκάιμ) για τη σωτηρία του παιδιού τους από την στιγμή που μαθαίνουν ότι έχει κακοήθη όγκο στο κεφάλι.

Τα μέτωπα πολλά. Οι γιατροί, τα νοσοκομεία, οι συγγενείς και των δύο πλευρών αλλά και οι γονείς μεταξύ τους. Ακούμε δυσάρεστους ιατρικούς όρους (ραβδοειδής όγκος, χημειοθεραπεία, ακτινοθεραπεία) και βέβαια βλέπουμε το πλασματάκι με την ασυμμετρία στο πρόσωπο. Ολα όσα χρειάζονται για να σπαράξει η καρδιά μας.

Από την άλλη πλευρά όμως, η ταινία βγάζει έναν ανακουφιστικό αέρα αισιοδοξίας, έχει παλμό ζωής, όχι τη στατικότητα του θανάτου. Δεν γίνεται ποτέ μελό της αμερικανικής σχολής και, επίσης, έχει χιούμορ. «Ποια η διαφορά του Θεού από τον χειρουργό;» ακούμε κάποια στιγμή. «Ο Θεός δεν παριστάνει τον χειρουργό».

Κατά συνέπεια ο θεατής συμμετέχει ενεργά στο δράμα που παρακολουθεί, η Ντονζελί (που συνυπογράφει το σενάριο με τον Ελκάιμ) δημιουργεί σασπένς και, τέλος, η εξαιρετική μουσική με διασκευές γνωστών κομματιών φτιάχνει ακόμη περισσότερο τη διάθεση.

Μια έκπληξη, κυριολεκτικά, η οποία διόλου τυχαία επελέγη ως ταινία έναρξης στο πρόγραμμα Εβδομάδα Κριτικής του τελευταίου Φεστιβάλ των Καννών.

Ανθρώπινος Φάουστ
Ενας από τους λόγους που ο «Φάουστ», το αριστούργημα του γερμανού συγγραφέα Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκέτε, έχει παραμείνει αλώβητο στο πέρασμα του χρόνου είναι η γλαφυρή και συγχρόνως ουσιαστική αντιμετώπιση του συγγραφέα πάνω στο αιώνιο ζήτημα της σύγκρουσης Θεού και Διαβόλου, Καλού και Κακού, ηθικού και ανήθικου.
Το στοίχημα του Μεφιστοφελή με τον Θεό ότι κατεβαίνοντας στη γη θα καταφέρει να κερδίσει την ψυχή του σεβάσμιου δρος Φάουστ, έχει εμπνεύσει εκατοντάδες καλλιτέχνες που έδωσαν τη δική τους εκδοχή πάνω στο αιώνιο αυτό ζήτημα σε όλες τις μορφές της τέχνης.

Η διαφορά με τον «Φάουστ» («Faust», Ρωσία, 2011) του Αλεξάντρ Σοκούροφ που απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα στο τελευταίο Φεστιβάλ της Βενετίας είναι ότι ο ρώσος σκηνοθέτης τον αντιμετωπίζει όχι ως ήρωα της λογοτεχνίας αλλά ως πραγματικό άνθρωπο με σάρκα και οστά, με αδυναμίες και καπρίτσια, φιλοδοξίες και ανησυχίες. Την ίδια ακριβώς αντιμετώπιση ο Σοκούροφ έχει και απέναντι στον Μεφιστοφελή, ο οποίος επίσης έχει τη μορφή υπαρκτού ανθρώπου και μάλιστα (διόλου τυχαία) ενεχυροδανειστή. Η καινοτομία της προσέγγισης του Σοκούροφ άλλωστε είναι ότι εδώ δεν είναι τόσο ο Διάβολος που προτείνει την ανταλλαγή της ψυχής του Φάουστ αλλά ο ίδιος ο δόκτωρ τον προσεγγίζει πρώτος.
Πού βρίσκονται τα σύνορα κόλασης - παραδείσου; Στον «Φάουστ» του Σοκούροφ τα όρια αυτά δεν υπάρχουν. Πόσο κοστίζει μια ψυχή; Τίποτε. Είναι τόσο εύκολο να πουληθεί.

Ο Σοκούροφ υποκλίνεται στη θεωρία ότι τόσο ο Γκέτε όσο και ο Φάουστ είναι κλειδιά του παγκόσμιου πολιτισμού γιατί μιλούν για την αιώνια πιθανότητα του ανθρώπου να προδώσει, να χαθεί στο σκοτάδι. Και λένε επίσης ότι η νίκη δεν είναι πάντα το τέλος της ιστορίας. Η ήττα μπορεί επίσης να είναι το τέλος.

Σημειώνουμε ότι ο «Φάουστ» εντάσσεται στην άτυπη τετραλογία του Σοκούροφ πάνω στη φύση και στην εξουσία. Στην πρώτη ταινία της σειράς, το «Μολώχ» (2000), το πρόσωπο ήταν ο Αδόλφος Χίτλερ, στη δεύτερη, το «Τάουρους», ο Βλαντίμιρ Λένιν και στην τρίτη, τον «Ηλιο», ο αυτοκράτορας Χιροχίτο της Ιαπωνίας.

Παιχνίδια κατασκοπείας

Ακόμα και σήμερα το Χόλιγουντ εξακολουθεί να «παλεύει» με τους «κακούς» Ρώσους του παρελθόντος όπως φαίνεται στο «The double» (ΗΠΑ, 2011) του Μάικλ Μπραντ, όπου ο Ρίτσαρντ Γκιρ (γοητευτικός όπως πάντα) καλείται να επανέλθει στην ενεργό δράση προκειμένου να ανακαλύψει τα ίχνη ενός κατασκόπου-δολοφόνου που υποτίθεται ότι είχε πεθάνει πριν από 20 χρόνια.

Η μεγαλύτερη ανατροπή στην ιστορία έρχεται περίπου στο μέσον της ταινίας και είναι αρκετά συναρπαστική για να σε κρατήσει σταθερό στη θέση σου για το υπόλοιπο φιλμ. Βέβαια, στην ψυχή του το «The double» δεν επιδιώκει κάτι παραπάνω από το να ακολουθήσει τα βήματα ενός παραδοσιακού (και ίσως παλαιομοδίτικου πια) buddy movie με τον Γκιρ να συνεργάζεται με έναν νεότερό του, φιλόδοξο πράκτορα (Τόφερ Γκρέις) που έχει εντρυφήσει στο «θήραμά» τους. Τίποτε το ιδιαίτερο, ένα καλοστημένο θρίλερ.

Ρομπο-Ρόκι

Φανταστείτε το «Ρόκι» με ρομπότ στη θέση των πυγμάχων και έχετε μια ιδέα από το «Real Steel» (ΗΠΑ, 2011) του Σον Λίβι όπου ο Χιου Τζάκμαν με look που θυμίζει μασίστα της Τσινετσιτά υποδύεται τον πρώην πυγμάχο, νυν χειριστή-προπονητή ρομπότ (!) που πυγμαχούν μεταξύ τους (η ιστορία διαδραματίζεται στο μακρινό μέλλον).

Ο Τζάκμαν προσπαθεί να «ξαναβρεί» τον εαυτό του με κάποιες νίκες που όμως δεν έρχονται ποτέ. Τη λύση θα του τη δώσει ο 11χρονος γιος του (Ντακότα Γκόγιο) που θα βρει ένα ρομπότ-αντίκα και θα τον μετατρέψει σε γνήσιο παλαιστή της παλιάς «κοπής» έτσι ώστε κατ' αυτόν τον τρόπο να γνωρίσει καλύτερα τον πατέρα με τον οποίο δεν ήρθε ποτέ σε επαφή. Το πιο ενδιαφέρον σημείο αυτής της ταινίας που στην ουσία δεν είναι κάτι παραπάνω από ένα παραμυθάκι σύγκρουσης μετάλλων, είναι ότι η εκπαίδευση του ρομπότ γίνεται μέσα από τις ανθρώπινες κινήσεις πυγμαχίας και όχι μέσω κομπιούτερ.

Ψυχεδέλεια με Μίκι Ρουρκ

Περσινή ταινία, ο «Αγγελος του πάθους» («Passion play», ΗΠΑ, 2010) του Μιτς Γκλέιζερ, είναι ένα παράξενο ερωτικό θρίλερ στο οποίο ο Μίκι Ρουρκ (που πλέον με δυσκολία… βλέπεται) υποδύεται έναν μουσικό της τζαζ ο οποίος λίγο πριν βρεθεί στον άλλο κόσμο (πάνε να τον σκοτώσουν στην έρημο), θα βρεθεί σε ένα παράξενο τσίρκο περιπλανώμενων και θα ερωτευθεί μια κοπέλα με φτερά (Μέγκαν Φοξ). Υπάρχουν στιγμές που το παραμυθένιο, ψυχεδελικό σύμπαν στο οποίο βρίσκεται η ταινία ασκεί γοητεία. Δυστυχώς οι στιγμές αυτές είναι ελάχιστες και το γεγονός ότι ο Μπιλ Μάρεϊ προσπαθεί να «σπάσει» το προφίλ του παίζοντας έναν psycho γκάνγκστερ δεν βοηθά την κατάσταση. Αντιθέτως, νιώθεις αμήχανα μόνον που τον βλέπεις. Ενδεχομένως η ίδια ταινία στα χέρια ενός Ντέιβιντ Λιντς να άξιζε κάτι παραπάνω. Δεν θα το μάθουμε ποτέ.

Θρίλερ για γέλια (ή κλάματα)

Η Νικόλ Κίντμαν και ο Νίκολας Κέιτζ είναι δυο ηθοποιοί που, με κάποιες εξαιρέσεις, εδώ και χρόνια δεν διανύουν την καλύτερη φάση της καριέρας τους - αρκεί να θυμηθεί κανείς ταινίες όπως οι «Drive Angry», «Το κυνήγι των μαγισσών» και «Kick Ass» (Κέιτζ) και «Nine», «Αυστραλία», «Σύζυγος για ενοικίαση» (Κίντμαν).

Εκεί λοιπόν που θα περίμενες να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί στις επιλογές τους κατάφεραν να παίξουν σε μια ταινία που σεναριακά είναι χειρότερη απ' όσες έχουν κάνει μόνοι τους! Αυτό το απίστευτο φιάσκο που λέγεται «Trespass» (ΗΠΑ, 2011) και είναι σκηνοθετημένο από τον έμπειρο Τζόελ Σουμάχερ (τι κρίμα…), είναι η πιο ανεκδιήγητη ιστορία αιχμαλωσίας οικογένειας μέσα στο σπίτι της από κακοποιούς που έχει γυριστεί ποτέ στο σινεμά. Τι κακοποιοί δηλαδή, που αυτοί οι τύποι φέρονται σαν καθυστερημένα! Διαρκώς απειλούν και ουρλιάζουν «fuck» χωρίς ποτέ να εννοούν τις απειλές τους ή να κάνουν κάτι. Αλλά και όταν το κάνουν, το κάνουν λάθος, όπως λάθος είναι όλη αυτή η ταινία από την πρώτη μέχρι την τελευταία σκηνή της.

protothema

Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας

Το Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας ξεκινά την συνεργασία του με τον πολυχώρο Πινόκιο (Pinocchio Bar-Restaurant) όπου κάθε Τρίτη από τις 6 Δεκεμβρίου 9 το βράδυ θα προβάλλονται σε μια μεγάλη οθόνη με προτζέκτορα τελευταίας τεχνολογίας , όλες τις ταινίες του 1ου Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας...

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ελεύθερος Τύπος - Κυριακή 04/12/2011



Έθνος - Σάββατο 03/12/2011

ΤΑ ΝΕΑ - Σαββατοκύριακο 03-04/12/2011

Resident Evil: First Hour WEB Series - Episode 1

Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2012) New Posters


Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011) New TV Spot

Bioshock (2013) Fan Made Movie Trailer

The Raid (2012) Poster

The Raid (2012) Trailer

The Darkest Hour (2011) Warning Signs




Into the White (2012) Trailer

Sundance Film Festival 2012 Announces Official In-Competition Films

Every new year brings us another Sundance Film Festival and with 50 days left until Sundance 2012 kicks off on January 19th, Sundance has officially announced the first half of this year's complete line-up. Featured in four different competition categories are 58 individual films that will be showing at world's greatest, snowiest film festival in January.

The remaining half of the line-up, which includes all the major premieres and midnight films, will be announced tomorrow. The line-up looks great as always. There's some interesting picks, even a little time travel (see Safety Not Guaranteed) and more. View the selection below!

U.S. Dramatic Competition:

The world premieres of 16 American narrative feature films.

Beasts of the Southern Wild / (Director: Benh Zeitlin; Screenwriters: Benh Zeitlin, Lucy Alibar) — Waters gonna rise up, wild animals gonna rerun from the grave, and everything south of the levee is goin’ under, in this tale of a six year old named Hushpuppy, who lives with her daddy at the edge of the world. Cast: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry.

The Comedy Director: Rick Alverson; Screenwriters: Rick Alverson, Robert Donne, Colm O'Leary) — Indifferent even to the prospects of inheriting his father's estate, Swanson whiles away his days with a group of aging Brooklyn hipsters, engaging in small acts of recreational cruelty and pacified boredom. Cast: Tim Heidecker, Eric Wareheim, Kate Lyn Sheil, Alexia Rassmusen, Gregg Turkington.

The End of Love (Director and screenwriter: Mark Webber) — A young father unravels following the loss of the mother of his child. Cast: Mark Webber, Shannyn Sossamon, Michael Cera, Jason Ritter, Amanda Seyfried, Frankie Shaw.

Filly Brown (Directors: Youssef Delara, Michael D. Olmos; Screenwriter: Youssef Delara) — A Hip Hop-driven drama about a Mexican girl who rises to fame and consciousness as she copes with the incarceration of her mother through music. Cast: Lou Diamond Phillips, Gina Rodriguez, Jenni Rivera, Edward James Olmos.

The First Time (Director and screenwriter: Jonathan Kasdan) — Two high schoolers meet at a party. Over the course of a weekend, things turn magical, romantic, complicated and funny, as they discover what it's like to fall in love for the first time. Cast: Brittany Robertson, Dylan O'Brien, Craig Roberts, James Frecheville, Victoria Justice.

For Ellen (Director and screenwriter: So Yong Kim) — A struggling musician takes an overnight long-distance drive in order to fight his estranged wife for custody of their young daughter. Cast: Paul Dano, Jon Heder, Jena Malone, Margarita Levieva, Shay Mandigo.

Hello I Must Be Going / (Director: Todd Louiso; Screenwriter: Sarah Koskoff) — Divorced, childless, demoralized and condemned to move back in with her parents at the age of 35, Amy Minsky's prospects look bleak – until the unexpected attention of a teenage boy changes everything. Cast: Melanie Lynskey, Blythe Danner, Christopher Abbott, John Rubinstein, Julie White.

Keep the Lights On (Director: Ira Sachs; Screenwriters: Ira Sachs, Mauricio Zacharias) — An autobiographically inspired story of a passionate long-term relationship between two men driven by addiction and secrets but bound by love and hopefulness. Cast: Thure Lindhardt, Zachary Booth, Julianne Nicholson, Souleymane Sy Savane, Paprika Steen.

LUV (Director: Sheldon Candis; Screenwriters: Sheldon Candis, Justin Wilson) — An orphaned 11-year-old boy is forced to face the unpleasant truth about his beloved uncle during one harrowing day in the streets of Baltimore. Cast: Common, Michael Rainey Jr., Dennis Haysbert, Danny Glover, Charles S. Dutton.

Middle Of Nowhere (Director and screenwriter: Ava DuVernay) — When her husband is incarcerated, an African-American woman struggles to maintain her marriage and her identity. Cast: Emayatzy Corinealdi, David Oyelowo, Omari Hardwick, Lorraine Touissant, Edwina Findley.

Nobody Walks (Director: Ry Russo-Young, Screenwriters: Lena Dunham, Ry Russo-Young) — Martine, a young artist from New York, is invited into the home of a hip, liberal LA family for a week. Her presence unravels the family’s carefully maintained status quo, and a mess of sexual and emotional entanglements ensues. Cast: John Krasinski, Olivia Thirlby, Rosemarie DeWitt, India Ennenga, Justin Kirk.

Safety Not Guaranteed (Director: Colin Trevorrow; Screenwriter: Derek Connolly) — A trio of magazine employees investigate a classified ad seeking a partner for time travel. One employee develops feelings for the paranoid but compelling loner and seeks to discover what he’s really up to. Cast: Aubrey Plaza, Mark Duplass, Jake Johnson, Karen Soni.

Save the Date (Director: Michael Mohan; Screenwriters: Jeffrey Brown, Egan Reich, Michael Mohan) — As her sister Beth prepares to get married, Sarah finds herself caught up in an intense post-breakup rebound. The two fumble through the redefined emotional landscape of modern day relationships, forced to relearn how to love and be loved. Cast: Lizzy Caplan, Alison Brie, Martin Starr, Geoffrey Arend, Mark Webber.

Simon Killer (Director and screenwriter: Antonio Campos) — A recent college graduate goes to Paris after breaking up with his girlfriend of 5 years. Once there, he falls in love with a young prostitute and their fateful journey begins. Cast: Brady Corbet, Mati Diop, Constance Rousseau, Michael Abiteboul, Solo.

Smashed (Director: James Ponsoldt; Screenwriters: Susan Burke, James Ponsoldt) — Kate and Charlie are a young married couple whose bond is built on a mutual love of music, laughter and... drinking. When Kate decides to get sober, her new lifestyle brings troubling issues to the surface and calls into question her relationship with Charlie. Cast: Mary Elizabeth Winstead, Aaron Paul, Octavia Spencer, Nick Offerman, Megan Mullally.

The Surrogate (Director and screenwriter: Ben Lewin) — Mark O'Brien, a 36-year-old poet and journalist with an iron lung, decides he no longer wishes to be a virgin. With the help of his therapist and the guidance of his priest, he contacts a professional sex surrogate to take him on a journey to manhood. Cast: John Hawkes, Helen Hunt, William H. Macy.

U.S. Documentary Competition:

The world premieres of 16 American documentary films.

Ai Weiwei: Never Sorry (Director: Alison Klayman) — Renowned Chinese artist and activist Ai Weiwei has garnered international attention as much for his ambitious artwork as his political provocations and increasingly public clashes with the Chinese government.

The Atomic States of America (Directors: Don Argott, Sheena M. Joyce) — In 2010, the United States announced construction of the first new nuclear power plant in more than 32 years. A year later, a 9.0 magnitude earthquake struck the Fukushima Power Plant in Japan sparking a fierce debate in the U.S. over the safety and viability of nuclear power.

Chasing Ice (Director: Jeff Orlowski) — Science, spectacle and human passion mix in this stunningly cinematic portrait as National Geographic photographer James Balog captures time-lapse photography of glaciers over several years providing tangible visual evidence of climate change.

Detropia Directors: Heidi Ewing, Rachel Grady) — The woes of Detroit are emblematic of the collapse of the U.S. manufacturing base. This is the dramatic story of a city and its people who refuse to leave the building, even as the flames are rising.

Escape Fire: The Fight to Rescue American Healthcare (Directors: Matthew Heineman, Susan Froemke) — What can be done to save our broken medical system? Powerful forces are trying to maintain the status quo in a profit-driven medical industry, but a movement to bring innovative methods of prevention and healing is finally gaining ground – potentially saving the health of a nation.

Finding North (Directors: Lori Silverbush, Kristi Jacobson) — A crisis of hunger looms in America and is not limited to the poverty stricken and uneducated. Can a return to policies of the 1970s save our future?

The House I Live In (Director: Eugene Jarecki) — For over 40 years, the War on Drugs has accounted for 45 million arrests, made America the world's largest jailer and damaged poor communities at home and abroad. Yet, drugs are cheaper, purer and more available today than ever. Where did we go wrong and what is the path toward healing?

How to Survive a Plague (Director: David France) — The untold story of the intensive efforts that turned AIDS into a manageable condition – and the improbable group of (mostly HIV-positive) young men and women whose amazing resilience broke through a time of rampant death and political indifference.

The Invisible War (Director: Kirby Dick) — An investigative and powerfully emotional examination of the epidemic of rape of soldiers within the U.S. military, the institutions that cover up its existence and the profound personal and social consequences that arise from it.

Marina Abramović The Artist is Present (Director: Matthew Akers) — Marina Abramović prepares for a major retrospective of her work at The Museum of Modern Art in New York hoping to finally silence four decades of skeptics who proclaim: 'But why is this art?'

Me at the Zoo (Directors: Chris Moukarbel, Valerie Veatch) — With 270 million hits to date, Chris Crocker, an uncanny young video blogger from small town Tennessee, is considered the Internet's first rebel folk hero and at the same time one of its most controversial personalities.

The Other Dream Team (Director: Marius Markevicius) — The 1992 Lithuanian National Basketball Team went from the clutches of Communism to the Summer Olympics in Barcelona – a testament to the powerful role of sports as a catalyst for cultural identity.

The Queen of Versailles (Director: Lauren Greenfield) — Jackie and David were triumphantly constructing the biggest house in America – a sprawling, 90,000-square-foot palace inspired by Versailles – when their timeshare empire collapses and their house is foreclosed. Their rags-to-riches-to-rags story reveals the innate virtues and flaws of the American Dream.

Slavery By Another Name (Director: Sam Pollard) — As slavery came to an end with Abraham Lincoln's Emancipation Proclamation, a new system of involuntary servitude took its place with shocking force, brutalizing, terrorizing and ultimately circumscribing the lives of hundreds of thousands of African Americans well into the 20th century.

Love Free or Die: How the Bishop of New Hampshire is Changing the World (Director: Macky Alston) — One man whose two defining passions are in conflict: An openly gay bishop refuses to leave the Church or the man he loves.

We're Not Broke (Directors: Karin Hayes, Victoria Bruce) — As American lawmakers slash budgets and lay off employees, leaving many people scrambling to survive, multibillion-dollar corporations are concealing colossal profits overseas to avoid paying U.S. income tax. Fed-up Americans are taking their frustration to the streets.

World Cinema Dramatic Competition:

14 films from emerging filmmaking talents offer fresh perspectives and inventive styles.

4 Suns / Czech Republic (Director and screenwriter: Bohdan Sláma) — Immature Fogi attempts to straighten up and accept his responsibilities as a new husband and father, as well as role model to his troubled son from a previous relationship, but finds himself unable to change his nature, leaving him to watch haplessly as his family begins to crumble. Cast: Jaroslav Plesl, Aňa Geislerová, Karel Roden, Jiří Mádl, Klára Melíšková.

About the Pink Sky / Japan (Director and screenwriter: Keiichi Kobayashi) — A high school girl finds a wallet full of money and tracks down its owner, leading to unexpected consequences for the girl and her friends. Cast: Ai Ikeda, Ena Koshino, Reiko Fujiwara, Tsubasa Takayama, Hakusyu Togetsuan.

Can / Turkey (Director and screenwriter: Rasit Celikezer) — A young married couple live happily in Istanbul, but their decision to illegally procure a child threatens their future together. Cast: Selen Ucer, Serdar Orcin, Berkan Demirbag, Erkan Avci.

Father's Chair (A Cadeira do Pai) / Brazil (Director: Luciano Moura, Screenwriters: Elena Soarez, Luciano Moura) — Following the trail of his runaway teen son, Theo confronts his own identity as a son, a father and a man along the way. Cast: Wagner Moura, Lima Duarte, Mariana Lima.

L / Greece (Director: Babis Makridis, Screenwriters: Efthymis Filippou, Babis Makridis) — A man who lives in his car gets caught up in the undeclared war between motorcycle riders and car drivers. Cast: Aris Servetalis, Makis Papadimitriou, Lefteris Mathaios, Nota Tserniafski, Stavros Raptis.

The Last Elvis (El Ultimo Elvis) / Argentina (Director: Armando Bo; Screenwriters: Nicolás Giacobone and Armando Bo) — A Buenos Aires Elvis impersonator who believes that he is the reincarnation of the King struggles to shake free from reality and live his musical dream. Cast: John McInerny, Griselda Siciliani, Margarita Lopez.

Madrid, 1987 / Spain (Director and screenwriter: David Trueba) — The balance of power and desire constantly shifts during the meeting of an older journalist and a young student, of two generations completely foreign to one another. Cast: José Sacristán, María Valverde, Ramon Fontserè.

My Brother the Devil / United Kingdom (Director and screenwriter: Sally El Hosaini) — A pair of British Arab brothers trying to get by in gangland London learn the extraordinary courage it takes to be yourself. Cast: James Floyd, Saïd Taghmaoui, Fady Elsayed.

Teddy Bear / Denmark (Director: Mads Matthiesen; Screenwriters: Mads Matthiesen, Martin Pieter Zandvliet) — Dennis, a painfully shy 38-year-old bodybuilder who lives with his mother, sets off to Thailand in search of love. Cast: Kim Kold, Elsebeth Steentoft, Lamaiporn Sangmanee Hougaard, David Winters, Allan Mogensen.

Valley of Saints / India, U.S.A. (Director and screenwriter: Musa Syeed) — Gulzar plans to run away from the war and poverty surrounding his village in Kashmir with his best friend, but a beautiful young woman researching the dying lake leads him to contemplate a different future Cast: Gulzar Ahmad Bhat, Mohammed Afzal Sofi, Neelofar Hamid.

Violeta Went to Heaven (Violeta se Fue a Los Cielos) / Chile, Argentina, Brazil, Spain (Director: Andrés Wood; Screenwriters: Eliseo Altunaga, Rodrigo Bazaes, Guillermo Calderón, Andrés Wood) — A portrait of famed Chilean singer and folklorist Violeta Parra filled with her musical work, her memories, her loves and her hopes. Cast: Francisca Gavilán, Thomas Durand, Luis Machín, Gabriela Aguilera, Roberto Farías.

Wish You Were Here / Australia (Director: Kieran Darcy-Smith, Screenwriters: Felicity Price, Kieran Darcy-Smith) — Four friends embark on a carefree holiday, but only three return home. Who knows what happened on that fateful night? Cast: Joel Edgerton, Teresa Palmer, Felicity Price, Antony Starr.

Wrong / France (Director and screenwriter: Quentin Dupieux) — Dolph searches for his lost dog, but through encounters with a nympho pizza-delivery girl, a jogging neighbor seeking the absolute, and a mysterious righter of wrongs, he may eventually lose his mind... and his identity. Cast: Jack Plotnick, Eric Judor, Alexis Dziena, Steve Little, William Fichtner. World Premiere

Young & Wild / Chile (Director: Marialy Rivas, Screenwriters: Marialy Rivas, Camila Gutiérrez, Pedro Peirano) — 17-year-old Daniela, raised in the bosom of a strict Evangelical family and recently unmasked as a fornicator by her shocked parents, struggles to find her own path to spiritual harmony. Cast: Alicia Rodríguez, Aline Kuppenheim, María Gracia Omegna, Felipe Pinto. World Premiere

World Cinema Documentary Competition:

12 documentaries by some of the most courageous and extraordinary filmmakers working today.

1/2 Revolution / Denmark (Directors: Omar Shargawi, Karim El Hakim) — In January 2011, two filmmakers captured the reality of the Egyptian revolution as it occurred out of view from the world's media in the alleyways and streets away from the square – and in the process were arrested by the secret police. North American Premiere

5 Broken Cameras / Palestine, Israel, France (Directors: Emad Burnat, Guy Davidi) — A Palestinian journalist chronicles his village’s resistance to a separation barrier being erected on their land and in the process captures his young son’s lens on the world. International Premiere

The Ambassador / Denmark (Director: Mads Brügger) — What happens when a very white European man buys his way into being a diplomat in one of Central Africa's most failed nations? Welcome to the bizarre and hidden world of African diplomacy, where gin and tonics flow and diamond hustlers and corrupt politicians run free. North American Premiere

Big Boys Gone Bananas!* / Sweden (Director: Fredrik Gertten) — The behind-the-scenes story of a full-scale attack on freedom of speech. When Dole set its sights on the WG Film production Bananas!* in May 2009, confusion was the method, aggression was the tactic and media control was the story. North American Premiere

China Heavyweight / Canada, China (Director: Yung Chang) — In central China, where a coach recruits poor rural teenagers and turns them into Western-style boxing champions, the top students face dramatic choices as they graduate – should they fight for the collective good or for themselves? A metaphor for the choices everyone in the New China faces now. World Premiere

Gypsy Davy / Israel, U.S.A., Spain (Director: Rachel Leah Jones) — How does a white boy with Alabama roots become a Flamenco guitarist in Andalusian boots? A tale of self-invention and the pursuit of happiness, regardless of the cost to others. International Premiere

The Imposter / United Kingdom (Director: Bart Layton) — In 1994 a 13-year-old boy disappears from his home in San Antonio, Texas. Three and a half years later he is found alive thousands of miles away in Spain with a shocking story of kidnap and torture. But all is not what it seems in this tale that is truly stranger than fiction. World Premiere

Indie Game: The Movie / Canada (Directors: Lisanne Pajot, James Swirsky) — Follow the dramatic journeys of indie game developers as they create games and release those works, and themselves, to the world. World Premiere

The Law in These Parts / Israel (Director: Ra'anan Alexandrowicz) — Israel's 43-year military legal system in the Occupied Palestinian Territories unfolds through provocative interviews with the system’s architects and historical footage showing the enactment of these laws upon the Palestinian population. International Premiere

Payback / Canada (Director: Jennifer Baichwal) — Based on Margaret Atwood’s best-selling book, Payback explores how debt is a central organizing principle in our lives – influencing relationships, societies, governing structures and the very fate of this planet. World Premiere

Putin's Kiss / Denmark (Director: Lise Birk Pedersen) — 19-year-old Marsha is a model spokesperson in a strongly nationalistic Russian youth movement that aims to protect the country from its enemies. When she starts recognizing the organization’s flaws, she must take a stand for or against it. North American Premiere

Searching for Sugar Man / Denmark, United Kingdom (Director: Malik Bendjelloul) — Rodriguez was the greatest ‘70s US rock icon who never was. Hailed as the greatest recording artist of his generation he disappeared into oblivion – rising again from the ashes in a completely different context many miles away. World Premiere.

John Cooper, Director of the Sundance: "The overall quality of the films in the 2012 Competition section will make for an exciting Festival and a remarkable year ahead for independent film audiences everywhere." Robert Redford: "We are, and always have been, a festival about the filmmakers. So what are they doing? What are they saying? They are making statements about the changing world we are living in. Some are straight-forward, some novel and some offbeat but always interesting. One can never predict. We know only at the end, and I love that." Sundance is one of my favorite festivals, I'm always excited to see the line-up. Sundance 2012 runs from January 19th to 29th next month.

For more info: sundance.org/festival/

firstshowing.net

Ridley Scott's Prometheus (2012) New Photo

The Darkest Hour (2011) New TV Spot







The Devil Inside (2012) TV Spot







John Carter (2012) Full Trailer

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011) Poster

Πέμπτη 01/12/2011 - Ταινίες στην Ελληνική TV

22:00 Το απαγορευμένο βασίλειο Star Ξένη ταινία
23:00 Στην κόψη του ξυραφιού Πρίσμα+ Δράμα
23:00 Φαντάσματα Σπορ+ Ξένη ταινία
23:00 Ο θείος Μπουνμι θυμάται τις προηγούμενες ζωές του ΕΤ1 Δράμα
23:00 Φιλαδέλφεια Mega Δράμα
00:35 Παντρεμένη με έναν άγνωστο Σπορ+ Δράμα
00:45 Πέρα από το θάνατο ΝΕΤ Ξένη ταινία
02:15 Gypsy woman Star Ξένη ταινία
03:45 Ραπ πάρτι Star Κωμωδία
05:30 Μπαμ, μπαμπάς και Μπέμπα ANT1 Ξένη ταινία