Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013
Διπλή βράβευση της Ελλάδας στη «Miss Violence»
Με δύο μεγάλα βραβεία του επίσημου τμήματος της Μόστρας επιστρέφει στην
Ελλάδα ο Αλέξανδρος Αβρανάς, σκηνοθέτης της εξαιρετικής, επίμαχης
ταινίας «Miss Violence», που προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του 70ού
Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας: με το Αργυρό Λιοντάρι καλύτερου
σκηνοθέτη του φετινού εορταστικού διαγωνιστικού τμήματος και το Κύπελλο
Βόλπι καλύτερης ανδρικής ερμηνείας που απονεμήθηκε στον πρωταγωνιστή της
ταινίας, Θέμη Πάνου.
Γεγονός, πρέπει να πω, σπάνιο στην ιστορία της Μόστρας, μια και συνήθως το φεστιβάλ, εκτός από πολύ ειδικές περιπτώσεις, δεν απονέμει δύο βραβεία στην ίδια ταινία.
Απ' ό,τι όμως φαίνεται, η ταινία πρέπει να άρεσε ιδιαίτερα στην κριτική επιτροπή για να της απονείμουν δύο, τελικά, βραβεία.
Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής ήταν ο διάσημος Ιταλός σκηνοθέτης Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και μέλη οι: Αντρέα Αρνολντ, Ρενάτο Μπέρτα, Κάρι Φίσερ, Μαρτίνα Γκέτεκ, Τζιάνγκ Γουέν, Βιρζινί Λεντουαγέν, Πάμπλο Λαρέν και Ρουίτσι Σακαμότο.
«Το βραβείο ήταν για μένα πολύ μεγάλη τιμή. Αισθάνομαι πάρα πολύ περήφανος, γιατί είναι μια ταινία που μιλά για την Ελλάδα, για πράγματα που με άγγιξαν ιδιαίτερα. Το βραβείο το αφιερώνω στην Ελλάδα», μου ανέφερε ένας ιδιαίτερα συγκινημένος Αβρανάς, ο οποίος χθες αναχώρησε απ' ευθείας από τη Βενετία για το Τορόντο, για να παραστεί στο εκεί κινηματογραφικό φεστιβάλ, όπου η ταινία του προβάλλεται στο τμήμα «Από πόλη σε πόλη», που φέτος είναι αφιερωμένο στην Ελλάδα.
Η «Miss Violence» είναι μια δυνατή, ωμή, βουτηγμένη σε μαύρη ατμόσφαιρα, ταινία, γύρω από την αιμομιξία και τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών από τον παππού μιας δυσλειτουργικής οικογένειας, που ο Αβρανάς καταγράφει με ένα λιτό, αυστηρό, τέλεια ελεγχόμενο, στιλ.
Το θέμα της ταινίας δίχασε την κριτική, με ορισμένους να τη συγκρίνουν με τον πολύ κατώτερο «Κυνόδοντα», όπου το μόνο κοινό στοιχείο είναι η δυσλειτουργική οικογένεια, θέμα που προβληματίζει πολλούς δημιουργούς και που συναντήσαμε και σε άλλες ταινίες της φετινής Μόστρας, από Γερμανία μέχρι Ταϊβάν.
Αξίζει να σημειώσω πως είναι η δεύτερη φορά στην ιστορία της Μόστρας που ελληνική ταινία κερδίζει το Λιοντάρι (Αργυρό τώρα) του Αγίου Μάρκου, μετά την πρώτη βράβευση, με το Χρυσό Λιοντάρι, που κέρδισε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος το 1980 με την ταινία του «Μεγαλέξαντρος».
Εκπληξη αποτέλεσε η απονομή του Χρυσού Λιονταριού καλύτερης ταινίας του φεστιβάλ στο ιταλικό ντοκιμαντέρ «Sacro Gra» του Τζιανφράνκο Ρόζι, που παρουσιάζει με διεισδυτικότητα τα πορτρέτα διάφορων, συχνά περιθωριακών, ανθρώπων (ανάμεσά τους ένας βοτανολόγος, ένας ψαράς, μερικές κακόμοιρες πόρνες, ένας νοσοκόμος, ένα ζευγάρι διανοουμένων) που ζουν και εργάζονται στην εθνική οδό στην περιφέρεια της Ρώμης. «Η κρίση σ' αυτή τη χώρα δεν είναι κρίση οικονομική, που είναι κυκλική, αλλά η έλλειψη ταυτότητας. Και για να καταπολεμήσουμε αυτή την κρίση χρειάζεται να κινηματογραφούμε τους ανθρώπους εκείνους που έχουν μια ταυτότητα», ανάφερε ο Ρόζι.
Φέτος ήταν η πρώτη φορά που ταινίες ντοκιμαντέρ συμπεριελήφθησαν στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Μόστρας - η άλλη ταινία ήταν το ντοκιμαντέρ «The Uknown Known» του Ερόλ Μόρις. Ενώ και άλλα ντοκιμαντέρ προβλήθηκαν στα διάφορα παράλληλα τμήματα της Μόστρας: ντοκιμαντέρ για σκηνοθέτες και ηθοποιούς όπως οι Σάμιουελ Φούλερ, Μπέργκμαν, Φελίνι, Μπερτολούτσι και Αννα Μανιάνι.
Αντίθετα, η συγκινητική, κοινωνική αγγλική ταινία «Φιλομένα» του Στίβεν Φρίαρς, που όλοι περιμέναμε πως θα κέρδιζε το Χρυσό Λιοντάρι, περιορίστηκε στο Βραβείο Σεναρίου, παρ' όλο που κατάφερε να κερδίσει εφτά συνολικά βραβεία καλύτερης ταινίας στα διάφορα παράλληλα βραβεία.
Τα βραβεία της Μόστρας
* Χρυσό Λιοντάρι καλύτερης ταινίας: «Sagro Gra» του Τζανφράνκο Ρόζι (Ιταλία/Γαλλία).
* Αργυρό Λιοντάρι καλύτερης σκηνοθεσίας: Αλέξανδρος Αβρανάς για την ταινία «Miss Violence» (Ελλάδα).
* Μέγα Βραβείο της Επιτροπής: «Αδέσποτα σκυλιά» του Τσάι Μινγκ-Λιάνγκ (Κίνα Ταϊπέι/Γαλλία),
* Κύπελλο Βόλπι καλύτερου ανδρικού ρόλου: Θέμης Πάνου για την ταινία «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά.
* Κύπελλο Βόλπι καλύτερης γυναικείας ερμηνείας: Ελένα Κότα για την ταινία «Via Castellana Pantiera» της Εμα Ντάντε (Ιταλία/Ελβετία/Γαλλία).
* Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για καλύτερο νέο ή νέα ηθοποιό: Τάι Σέρινταν για την ταινία «Joe» του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (ΗΠΑ).
* Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Στιβ Κούγκαν και Τζεφ Πόουπ για την ταινία «Φιλομένα» του Στίβεν Φρίαρς (Βρετανία).
* Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: «Η γυναίκα του αστυνόμου» του Φίλιπ Γκρένινγκ (Γερμανία).
* Λιοντάρι του Μέλλοντος - Βραβείο Λουίτζι Ντε Λαουρέντις για πρώτη ταινία: «Λευκή σκιά» του Νόαζ Ντέσε (Ιταλία/Γερμανία/Τανζανία) («Εβδομάδα της Κριτικής») - στην ταινία δίνεται και ποσό 100.000 δολαρίων που θα μοιραστούν σκηνοθέτης και παραγωγός.
* Χρυσό Λιοντάρι Καριέρας 2013: Γουίλιαμ Φρίντκιν.
* Βραβείο Jaeger-LeCoultre Δόξας στο σκηνοθέτη: Ετορε Σκόλα.
* Βραβείο Persol: Αντρέι Βάιντα.
* Βραβείο L'Oreal για τον κινηματογράφο: Εουτζένια Κοσταντίνι.
enet
Γεγονός, πρέπει να πω, σπάνιο στην ιστορία της Μόστρας, μια και συνήθως το φεστιβάλ, εκτός από πολύ ειδικές περιπτώσεις, δεν απονέμει δύο βραβεία στην ίδια ταινία.
Απ' ό,τι όμως φαίνεται, η ταινία πρέπει να άρεσε ιδιαίτερα στην κριτική επιτροπή για να της απονείμουν δύο, τελικά, βραβεία.
Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής ήταν ο διάσημος Ιταλός σκηνοθέτης Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και μέλη οι: Αντρέα Αρνολντ, Ρενάτο Μπέρτα, Κάρι Φίσερ, Μαρτίνα Γκέτεκ, Τζιάνγκ Γουέν, Βιρζινί Λεντουαγέν, Πάμπλο Λαρέν και Ρουίτσι Σακαμότο.
«Το βραβείο ήταν για μένα πολύ μεγάλη τιμή. Αισθάνομαι πάρα πολύ περήφανος, γιατί είναι μια ταινία που μιλά για την Ελλάδα, για πράγματα που με άγγιξαν ιδιαίτερα. Το βραβείο το αφιερώνω στην Ελλάδα», μου ανέφερε ένας ιδιαίτερα συγκινημένος Αβρανάς, ο οποίος χθες αναχώρησε απ' ευθείας από τη Βενετία για το Τορόντο, για να παραστεί στο εκεί κινηματογραφικό φεστιβάλ, όπου η ταινία του προβάλλεται στο τμήμα «Από πόλη σε πόλη», που φέτος είναι αφιερωμένο στην Ελλάδα.
Η «Miss Violence» είναι μια δυνατή, ωμή, βουτηγμένη σε μαύρη ατμόσφαιρα, ταινία, γύρω από την αιμομιξία και τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών από τον παππού μιας δυσλειτουργικής οικογένειας, που ο Αβρανάς καταγράφει με ένα λιτό, αυστηρό, τέλεια ελεγχόμενο, στιλ.
Το θέμα της ταινίας δίχασε την κριτική, με ορισμένους να τη συγκρίνουν με τον πολύ κατώτερο «Κυνόδοντα», όπου το μόνο κοινό στοιχείο είναι η δυσλειτουργική οικογένεια, θέμα που προβληματίζει πολλούς δημιουργούς και που συναντήσαμε και σε άλλες ταινίες της φετινής Μόστρας, από Γερμανία μέχρι Ταϊβάν.
Αξίζει να σημειώσω πως είναι η δεύτερη φορά στην ιστορία της Μόστρας που ελληνική ταινία κερδίζει το Λιοντάρι (Αργυρό τώρα) του Αγίου Μάρκου, μετά την πρώτη βράβευση, με το Χρυσό Λιοντάρι, που κέρδισε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος το 1980 με την ταινία του «Μεγαλέξαντρος».
Εκπληξη αποτέλεσε η απονομή του Χρυσού Λιονταριού καλύτερης ταινίας του φεστιβάλ στο ιταλικό ντοκιμαντέρ «Sacro Gra» του Τζιανφράνκο Ρόζι, που παρουσιάζει με διεισδυτικότητα τα πορτρέτα διάφορων, συχνά περιθωριακών, ανθρώπων (ανάμεσά τους ένας βοτανολόγος, ένας ψαράς, μερικές κακόμοιρες πόρνες, ένας νοσοκόμος, ένα ζευγάρι διανοουμένων) που ζουν και εργάζονται στην εθνική οδό στην περιφέρεια της Ρώμης. «Η κρίση σ' αυτή τη χώρα δεν είναι κρίση οικονομική, που είναι κυκλική, αλλά η έλλειψη ταυτότητας. Και για να καταπολεμήσουμε αυτή την κρίση χρειάζεται να κινηματογραφούμε τους ανθρώπους εκείνους που έχουν μια ταυτότητα», ανάφερε ο Ρόζι.
Φέτος ήταν η πρώτη φορά που ταινίες ντοκιμαντέρ συμπεριελήφθησαν στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Μόστρας - η άλλη ταινία ήταν το ντοκιμαντέρ «The Uknown Known» του Ερόλ Μόρις. Ενώ και άλλα ντοκιμαντέρ προβλήθηκαν στα διάφορα παράλληλα τμήματα της Μόστρας: ντοκιμαντέρ για σκηνοθέτες και ηθοποιούς όπως οι Σάμιουελ Φούλερ, Μπέργκμαν, Φελίνι, Μπερτολούτσι και Αννα Μανιάνι.
Αντίθετα, η συγκινητική, κοινωνική αγγλική ταινία «Φιλομένα» του Στίβεν Φρίαρς, που όλοι περιμέναμε πως θα κέρδιζε το Χρυσό Λιοντάρι, περιορίστηκε στο Βραβείο Σεναρίου, παρ' όλο που κατάφερε να κερδίσει εφτά συνολικά βραβεία καλύτερης ταινίας στα διάφορα παράλληλα βραβεία.
Τα βραβεία της Μόστρας
* Χρυσό Λιοντάρι καλύτερης ταινίας: «Sagro Gra» του Τζανφράνκο Ρόζι (Ιταλία/Γαλλία).
* Αργυρό Λιοντάρι καλύτερης σκηνοθεσίας: Αλέξανδρος Αβρανάς για την ταινία «Miss Violence» (Ελλάδα).
* Μέγα Βραβείο της Επιτροπής: «Αδέσποτα σκυλιά» του Τσάι Μινγκ-Λιάνγκ (Κίνα Ταϊπέι/Γαλλία),
* Κύπελλο Βόλπι καλύτερου ανδρικού ρόλου: Θέμης Πάνου για την ταινία «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά.
* Κύπελλο Βόλπι καλύτερης γυναικείας ερμηνείας: Ελένα Κότα για την ταινία «Via Castellana Pantiera» της Εμα Ντάντε (Ιταλία/Ελβετία/Γαλλία).
* Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για καλύτερο νέο ή νέα ηθοποιό: Τάι Σέρινταν για την ταινία «Joe» του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (ΗΠΑ).
* Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Στιβ Κούγκαν και Τζεφ Πόουπ για την ταινία «Φιλομένα» του Στίβεν Φρίαρς (Βρετανία).
* Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: «Η γυναίκα του αστυνόμου» του Φίλιπ Γκρένινγκ (Γερμανία).
* Λιοντάρι του Μέλλοντος - Βραβείο Λουίτζι Ντε Λαουρέντις για πρώτη ταινία: «Λευκή σκιά» του Νόαζ Ντέσε (Ιταλία/Γερμανία/Τανζανία) («Εβδομάδα της Κριτικής») - στην ταινία δίνεται και ποσό 100.000 δολαρίων που θα μοιραστούν σκηνοθέτης και παραγωγός.
* Χρυσό Λιοντάρι Καριέρας 2013: Γουίλιαμ Φρίντκιν.
* Βραβείο Jaeger-LeCoultre Δόξας στο σκηνοθέτη: Ετορε Σκόλα.
* Βραβείο Persol: Αντρέι Βάιντα.
* Βραβείο L'Oreal για τον κινηματογράφο: Εουτζένια Κοσταντίνι.
enet
Ετικέτες
Φεστιβάλ - Εκδηλώσεις
Καθημερινή - Κυριακή 15/09/2013
Σκοτεινή Ηπειρος» το πιο σημαντικό βιβλίο του διάσημου ιστορικού Μαρκ Μαζάουερ.
Αυτή την Κυριακή ο 1ος τόμος.
Η άνοδος του φασισμού στον Ευρωπαϊκό Νότο, η αναρρίχηση του Χίτλερ στην εξουσία, ο Μεγάλος Πόλεμος, η ανοικοδόμηση, η αναγέννηση της δημοκρατίας, η πτώση του Τείχους και η νέα Ευρώπη σε 2 τόμους 288 σελίδων έκαστος.
Το πρώτο έργο της νέας σειράς βιβλίων σύγχρονων ξένων ιστορικών από την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».
Ετικέτες
Ημερήσιος και Περιοδικός Τύπος
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)