Δευτέρα 25 Ιουλίου 2011
Απεβίωσε ο Μιχάλης Κακογιάννης
Πρωτοπόρος του μεταπολεμικού ελληνικού σινεμά και στη συνέχεια σκηνοθέτης διεθνών επιτυχιών, ο πατέρας της «Στέλλας» και του «Ζορμπά», αρνήθηκε το Χόλυγουντ για τον κινηματογράφο και το θέατρο της ποιότητας. Ένα πλούσιο καλλιτεχνικό έργο και ένα κοινωφελές ίδρυμα για τη μελέτη και διάδοση των δύο τεχνών είναι η παρακαταθήκη, που ο Μιχάλης Κακογιάννης υπηρέτησε με λατρεία και πάθος.
Γεννημένος στη Λεμεσό της Κύπρου τον Ιούλιο του 1922, έζησε στις πρωτεύουσες του κόσμου «ως πλάνητας με προίκα και εφόδιο την ελληνικότητα, που έφερα μέσα μου, αρετή όντως», όπως περιγράφει ο ίδιος στη βιογραφία του με τίτλο «Σε πρώτο πλάνο», που έγραψε ο δημοσιογράφος Χρήστος Σιάφκος.
Σπούδασε Νομική στην Αγγλία και πήρε το δίπλωμά του. Εκεί, όμως, έβαλε τις ρίζες για τη μετέπειτα καριέρα του. Τα πρώτα χρόνια του Β' Παγκόσμιου Πόλεμου, ο νεαρός Κακογιάννης εργαζόταν στο BBC εμψυχώνοντας με τις εκπομπές του τους υπόδουλους Έλληνες, ενώ διδασκόταν σκηνοθεσία θεάτρου στο Ολντ Βικ. Παράλληλα, άρχισε να δουλεύει επαγγελματικά ως ηθοποιός με κορύφωση την εμφάνισή του στον πρωταγωνιστικό ρόλο του «Καλιγούλα», ρόλο για τον οποίο τον επέλεξε ο ίδιος ο Αλμπέρ Καμί και τον σκηνοθέτησε ο Αλέξης Σολομός, που επίσης τότε ζούσε στο Λονδίνο. Ήταν οι συμπτώσεις εκείνη την εποχή, που καθόρισαν τη ζωή του. Το γεγονός ότι γνωρίστηκε με τον Δημήτρη Χορν, που φιλοξένησε στο Λονδίνο κι ακόμα ότι ο Νάνος Βαλαωρίτης του υπέβαλε την ιδέα να γράψει το πρώτο του σενάριο με βάση την «Ερόικα» του Κοσμά Πολίτη, που έγινε ταινία πολύ αργότερα. Η γνωριμία του με τον Χορν και η σχέση τους, που συνεχίστηκε και στην Αθήνα, τον έφερε κοντά και στην Έλλη Λαμπέτη. Έτσι «γεννήθηκε» το «Κυριακάτικο ξύπνημα».
Η προβολή της ταινίας στις Κάννες και η επιλογή να ανοίξει αυτή το φεστιβάλ του Εδιμβούργου έβαζαν παράλληλα τις βάσεις για τη διεθνή καριέρα. Ακολούθησε η «Στέλλα» με τη Μελίνα, ταινία - μύθος στην οποία, όμως, οι κριτικές τότε δεν χαρίστηκαν (ειδικά από την Αριστερά), όπως δεν χαρίστηκαν στο «Κορίτσι με τα μαύρα» με τη Λαμπέτη, για την οποία όμως στο Λονδίνο το κοινό έκανε ουρές.
Αργότερα ήρθε η «Ηλέκτρα» με την Ειρήνη Παπά, ταινία που χρηματοδοτήθηκε από τη United Artists και ο «Ζορμπάς» με τον οποίο εδραίωσε απόλυτα την καριέρα του.
Μετά τον «Ζορμπά», αν όχι όλες, οι περισσότερες πόρτες ήταν πια ανοιχτές για τον σκηνοθέτη που άρχισε να εργάζεται και από τις δυο πλευρές του Ατλαντικού, στη Αμερική και την Ευρώπη, ανεβάζοντας κλασικό ρεπερτόριο, όπερα, αλλά συχνά και τραγωδίες, ειδικά στη Νέα Υόρκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρουσίασε για πρώτη φορά τις «Τρωάδες» στο Φεστιβάλ των Δύο Κόσμων στο Σπολέτο της Ιταλίας για να τις επαναλάβει στη Νέα Υόρκη, αλλά και στο Παρίσι, πριν τις μεταφέρει κινηματογραφικά με την Κάθριν Χέπμπορν στο ρόλο της Εκάβης.
Η εργασία του Κακογιάννη είναι άρρηκτα δεμένη με τη ζωή του ή μάλλον η ζωή του ήταν η ίδια η δουλειά του. Επιλεκτικός ως προς την τελευταία, ήταν ικανός να συγκρούεται (κάτι που έκανε συχνά) με κρατικούς φορείς, προκειμένου να την προστατεύσει, αλλά και με φίλους του, όπως η Μαρία Κάλλας, όταν ένιωσε πως επενέβαινε στη διδαχή ενός ρόλου προς μία πρωταγωνίστριά του. Και την ίδια στιγμή που υπέγραφε τους «Μποέμ» στη «Τζούλιαρντ» της Νέας Υόρκης, έκανε με την ίδια ευχαρίστηση την «Όμορφη πόλη» στο αθηναϊκό «Παρκ».
Κορυφαία στιγμή της καριέρας του υπήρξε το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «Αττίλας 1974». Όπως αφηγείτο ο ίδιος, μόλις είχε σκηνοθετήσει «Οιδίποδα Τύραννο» για το Εθνικό Θέατρο της Ιρλανδίας, όταν έμαθε για την εισβολή. Σε όλη τη διάρκεια της δικτατορίας ο Κακογιάννης δεν είχε έρθει στην Ελλάδα. Άλλωστε, ήταν από τους πρώτους που την 21η Απριλίου του 1967 έκανε δηλώσεις στα γαλλικά ραδιόφωνα, αλλά και από εκείνους που συνεργάστηκαν ειδικά με τη Μελίνα στον αντιχουντικό αγώνα.
«Έζησα καλή ζωή, ασχέτως αν ποτέ δεν έκανα οικογένεια. Αγάπησα πλάσματα, που με μεγαλύτερη παραφορά αγάπησαν εμένα, έσπασα συχνά τις ερωτικές συμβάσεις, που η τρέχουσα ηθική επέβαλλε. Αγάπησα πολύ περισσότερο, ωστόσο, τη δουλειά μου», έλεγε.
Έργο του Μιχάλη Κακογιάννη είναι και ο νυχτερινός φωτισμός των μνημείων της Ακρόπολης, τον οποίο εκείνος πρώτος οραματίσθηκε. Εκείνος δημιούργησε και τον σύλλογο «Οι φίλοι της Αθήνας».
Για την προσφορά του και το έργο του τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό.
Βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών για την προσφορά του στο έθνος, από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το συνολικό έργο του και αναγορεύθηκε διδάκτωρ Τεχνών στο Columbia College, και επίτιμος διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
«Ο Μιχάλης Κακογιάννης είναι ο πρώτος, ανάμεσα στους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού συναδέλφους σκηνοθέτες, που μπόρεσε να βγάλει την Ελλάδα έξω από τα σύνορά της. Και το έκανε μεταφέροντας στον κινηματογράφο τον Ευριπίδη και τον Καζαντζάκη, κάνοντάς τους αγαθό του διεθνούς κοινού, προβάλλοντας την ιδέα του ελληνισμού, όταν στην κοιτίδα του επί της ουσίας δεν υπήρχε καν σοβαρή κινηματογραφία» .
Με αυτά τα λόγια ο δημοσιογράφος, Χρήστος Σιάφκος, που υπογράφει τη βιογραφία του Μιχάλη Κακογιάννη «Σε πρώτο πλάνο» (εκδ. Ψυχογιός) καλωσορίζει το 2009 τον αναγνώστη στην «υπέροχη» περιπέτεια ζωής του διεθνούς σκηνοθέτη.
Επαγγελματικά ο Μιχάλης Κακογιάννης εμφανίστηκε πρώτη φορά στο θέατρο, ως Ηρώδης στη Σαλώμη του Όσκαρ Ουαΐλντ, το 1947. Ο ίδιος περιγράφει μοναδικά την σκηνή:
«Όλα διαδραματίστηκαν, όπως μπορείτε να τα φανταστείτε, ακόμα και ο Χορός των επτά πέπλων. Μου γδύθηκε σχεδόν τελείως η Σαλώμη, ή τουλάχιστον όσο επιτρεπόταν τότε. Έμεινε με ένα κιλοτάκι και δε θυμάμαι αν φορούσε καν σουτιέν. Λεγόταν Μπερνίς Ρούμπενς και έγινε στη συνέχεια διάσημη συγγραφεύς» .
«Στη ζωή δεν είμαι καταπιεστικός, στη δουλειά όμως γίνομαι. Στον κινηματογράφο πρέπει να είσαι δικτάτορας. Διοικείς πλήθος ανθρώπων, γίνεσαι Θεός κατά κάποιο τρόπο, αφού πλάθεις ζωή. Κι αυτή η ζωή αποκτά την οντότητα της πραγματικής. Επίσης, γίνεσαι απόλυτα ειλικρινής. Δεν έχεις καιρό για κολακείες ή ψέμματα. Το πλάνο εργασίας πρέπει να ολοκληρώνεται στον τακτό χρόνο. Αν κατακρίνω για κάτι σήμερα τους νέους σκηνοθέτες, είναι γιατί δεν υπακούουν στους νόμους του κινηματογράφου και ξαφνικά μένουν χωρίς λεφτά. Εγώ γύριζα τις ταινίες σε επτά με οκτώ εβδομάδες. Δεν έβγαινα ποτέ από τον προϋπολογισμό. Αλλά βέβαια πρέπει να ξέρεις τι θέλεις, όταν αρχίζεις να δουλεύεις. Κι όσο για τις αποφάσεις, πρέπει να ξέρεις να τις παίρνεις στο δευτερόλεπτο» .
«Στον αγνώμονα άνθρωπο δεν απαντώ καθόλου. Όσο για την κακεντρέχεια δε με νευριάζει, σίγουρα όμως με πληγώνει. Και αν το να είσαι καλός σημαίνει ότι είσαι δίκαιος και λειτουργείς σωστά, ναι, νομίζω πως είμαι καλός άνθρωπος» .
«Ο ‘Αττίλας 74’ δεν είναι μία ταινία που σκηνοθέτησα εγώ. Τη σκηνοθέτησε η Ιστορία κι εγώ απλώς κατέγραψα τα γεγονότα. 'Οσο καλύτερα μπορούσα και λειτουργώντας ως καθρέφτης τους. Μόλις έμαθα για την εισβολή, ότι οι Τούρκοι μάς είχαν μαχαιρώσει στην πλάτη, σκέφτηκα πως κανονικά θα έπρεπε να πάω και να καταταγώ στην Κυπριακή Εθνοφρουρά. Δεν ήμουν, όμως, ικανός να χρησιμοποιήσω άλλο όπλο εκτός της κινηματογραφικής μηχανής. Και μ΄αυτή πολέμησα τελικά» .
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η Fox προσφέρει ταινίες για Android
Σύμφωνα με τους Financial Times, το πρώτο από αυτά τα downloads θα είναι η ταινία X-Men: First Class, ενώ μια ψηφιακή κόπια της ταινίας θα προσφέρεται στο πακέτο Blu-ray.
Επί του παρόντος, οι ψηφιακές κόπιες δουλεύουν αποκλειστικά σε συσκευές iOS και Windows, αν και η Fox έχει αποφασίσει να προσθέσει το Android σε αυτές.
Οι ΗΠΑ, Μ. Βρετανία και Γερμανία θα είναι οι πρώτες χώρες που θα επωφεληθούν από αυτή τη συμφωνία.
Μιλώντας σχετικά με αυτή τη νέα πρωτοβουλία του Android, ο Vincent Marcais, senior vice-president για το τμήμα marketing της Twentieth Century Fox International Home Entertainment, τόνισε: «Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξής του ως λειτουργικό σύστημα, η υποστήριξη για Android είναι μια σημαντική κίνηση για εμάς, μιας και αναβαθμίζει περαιτέρω τους δίσκους Blu-ray ως τον καλύτερο τρόπο να έχετε στη οθόνη σας τις ταινίες που επιλέξατε».
Επίσης, ανέφερε πως «με τη συνδεσιμότητα και διαδραστικότητα στο Blu-ray, μπορούμε πλέον να χρησιμοποιήσουμε την ταμπλέτα ως δέυτερη συσκευή-οθόνης και ουσιαστικά να ενισχύσουμε αυτό που γίνεται καθώς παρακολουθούμε τη μεγάλη οθόνη».
real.gr
Steven Spielberg Confirms Jurassic Park 4
- "We have a story, I can happily announce... We have a writer who is writing the treatment and hopefully we are going to make Jurassic Park 4 in all of your foreseeable futures — all of our foreseeable futures –hopefully, in the next two or three years."
blu-ray.com
The Darkest Hour (2011) Concept Art
Lucifer Artwork Revealed for Paradise Lost
The company describes the film as follows:
Lucifer and Michael, God's greatest archangels, share the bond of extraordinary friendship until God produces his greatest creation: Man. Unable to remain subservient to God if it means bowing down to humanity, Lucifer begins his dark descent and is cast out - only to plot his revenge.
A release date has not yet been set.
Παγκόσμια συγκίνηση για τον θάνατο της Έιμι Γουάινχαουζ - Έσβησε μία σπουδαία φωνή
Δείτε την τελευταία της εμφάνιση στο Κάμντεν, τρεις ημέρες πριν τον θάνατό της.
Όλοι, ωστόσο, γνωρίζουν ότι η Γουάινχαουζ πάλευε με τον εθισμό στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Τα προβλήματα αυτά την ανάγκασαν, άλλωστε, να ακυρώσει τη συναυλία που επρόκειτο να δώσει στις 22 Ιουνίου στην Αθήνα.
Ο πατέρας της τραγουδίστριας, Μιτς, η μητέρα της, Τζάνις, ανέφεραν σε κοινή ανακοίνωση: «Η οικογένειά μας στερήθηκε την Έιμι, μια υπέροχη κόρη, αδελφή, ανηψιά. Αφήνει ένα τεράστιο κενό στις ζωές μας».
Παράλληλα, ζήτησαν από τον κόσμο να σεβαστεί την ιδιωτική τους ζωή.
«Ήταν η καλλιτεχνική αδελφή ψυχή μου, ήταν σαν αδελφή μου. Είναι η πιο θλιβερή ημέρα της ζωής μου» δήλωσε ο μουσικός παραγωγός Μαρκ Ρόνσον.
Οι θαυμαστές της Γουάινχαουζ αφήνουν τσιγάρα, αλκοόλ, κεριά αναμμένα, στον αυτοσχέδιο τόπο προσκυνήματος μπροστά από το διαμέρισμά της στο Λονδίνο.
Συλλυπητήρια μηνύματα για τον θάνατο της Έιμι Γουάινχαουζ κατακλύζουν από το βράδυ του Σαββάτου τόσο το Twitter όσο και το Facebook.
«Δεν μπορώ να αναπνεύσω αυτή τη στιγμή, κλαίω πολύ, γιατί έχασα μίας από τις καλύτερες φίλες μου. Θα σε αγαπώ για πάντα Έιμι και δεν θα ξεχάσω ποτέ τον αληθινό εαυτό σου» έγραψε στο Twitter η παρουσιάστρια Κέλι Όσμπορν.
«Είναι μία θλιβερή απώλεια, μίας πολύ καλής φίλης, με την οποία έζησα σπουδαίες στιγμές» δήλωσε ο Ρόνι Γουντ των Rolling Stones.
«Πολύ θλιβερά τα νέα για την Έιμι Γουάινχαουζ. Η καρδιά μου βρίσκεται με την οικογένειά της. Μακάρι η ταλαιπωρημένη ψυχή της να αναπαυτεί» έγραψε το Twitter η διάσημη ηθοποιός Ντέμι Μουρ.
«Επί σκηνής έβλεπα με δέος την Έιμι, αυτό το δέος που προκαλεί η ιδιοφυΐα... Μέσα απ' τη σπάνια λεπτεπίλεπτη φύση της αυτή η φωνή, η τόσο δική της, πήγαζε από την κολυμβήθρα του μεγαλείου» δήλωσε ο ηθοποιός Ράσελ Μπραντ -ο οποίος έχει παλέψει στο παρελθόν με τον εθισμό του από ναρκωτικές ουσίες- στο ιστολόγιό του.
«Από την σαχλο-αρρώστεια αυτή χάσαμε μία όμορφη, ταλαντούχα γυναίκα» πρόσθεσε.
Η Έιμι Γουάινχαουζ πρωτοεμφανίστηκε στη μουσική βιομηχανία το 2003 με τον δίσκο Frank και αμέσως όλοι αναγνώρισαν το ταλέντο της.
Το 2006, και μετά το άλμπουμ Back to Black, χαρακτηρίστηκε ως μία από τις καλύτερες τραγουδίστριες της δεκαετίας.
Η τελευταία -και ίσως η χειρότερη της καριέρας της- συναυλία ήταν στις 18 Ιουνίου στο Βελιγράδι. Η 27χρονη τραγουδίστρια εμφανίστηκε στη σκηνή σε κατάσταση μέθης και οι αποδοκιμασίες των 20.000 θεατών ήταν έντονες.
Το περιστατικό αυτό οδήγησε στην ακύρωση των συναυλιών που είχε προγραμματίσει τόσο στη χώρα μας όσο και στην Κωνσταντινούπολη.
«Αδιευκρίνιστα» τα αίτια θανάτου
Κανένα νεώτερο δεν υπάρχει σχετικά με τα αίτια θανάτου της τραγουδίστριας, αφού η ιατροδικαστική εξέταση θα γίνει τη Δευτέρα.
«Η ημερομηνία και η ώρα που θα γίνει η ιατροδικαστική εξέταση δεν θα οριστούν πριν από αύριο το πρωί» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η αστυνομία του Λονδίνου.
Χθες η αστυνομία είχε υπογραμμίσει αναφερόμενη σε πληροφορίες που έκαναν λόγο για πιθανό θάνατο της τραγουδίστριας από τη λήψη υπερβολικής δόσης, ότι «ακόμη δεν έχει γίνει καμία ιατροδικαστική εξέταση και ότι δεν είναι δέον να γίνονται εικασίες όσον αφορά τα αίτια θανάτου της».
in.gr
Δευτέρα 25/07/2011 - Ταινίες στην ελληνική TV
21:30 | Σέξυ κατάδικος | Alter | Κωμωδία |
22:00 | Killshot: Ο δολοφόνος είναι εδώ | Star | Ξένη ταινία |
23:00 | Επικίνδυνο παιχνίδι | Σπορ+ | Δράμα |
00:15 | Κοφτερό λεπίδι | ΝΕΤ | Δράμα |
00:45 | Εννέα ζωές | Σπορ+ | Δράμα |
01:45 | Τέλος εποχής | Star | Κοινωνική |
02:15 | Φροϊλαϊν | ΝΕΤ | Δράμα |