Από τους Ζακ Περίν και Ζακ Κλουζό, δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Ταξιδιάρικα πουλιά».
Στο «Oceans» οι κάμερές τους έγιναν υποβρύχιες και βυθίστηκαν στους ωκεανούς καταγράφοντας με ποιητική διάθεση έναν κόσμο που σήμερα κινδυνεύει με αφανισμό. Οι Περίν και Κλουζό δεν εξιδανικεύουν την υποβρύχια ζωή: τεράστιες φάλαινες καταβροχθίζουν φώκιες, γαρίδες παίζουν... μποξ με κάβουρες, μαλάκια εξαφανίζουν εν ριπή οφθαλμού τη λεία τους, ενώ μια από τις πιο σκληρές σκηνές της ταινίας είναι αυτή όπου πουλιά κομάντο κατασπαράζουν δεκάδες νεογέννητα θαλάσσια χελωνάκια που εκκολάπτονται στην άμμο..
Εικόνες που τραβήχτηκαν σε διάστημα τεσσάρων ετών, και εντυπώνονται στο νου: οι κινήσεις των ζώων (δελφίνια, φάλαινες, φώκιες, θαλάσσιοι ελέφαντες) μοιάζουν χορογραφημένες. Κοπάδια ψαριών στροβιλίζονται σε απίστευτα εικαστικά συμπλέγματα. Χιλιάδες καβούρια συγκρούονται στον βυθό θυμίζοντας πάνοπλους στρατιώτες. Κι όλ' αυτά με ελάχιστο σπικάζ. Ο ρόλος του σχολιαστή ανήκει βασικά στη μουσική. Οι δημιουργοί άλλωστε χαρακτηρίζουν την ταινία «μία όπερα για την άγρια ζωή των θαλασσών».
Κάποιες σκηνές κλείνουν το μάτι σε γνωστές ταινίες: εδώ θα δείτε το πραγματικό ψαράκι Νέμο του γνωστού καρτούν. Αλλά και μια σκηνή-θρίλερ όπου ένα αλιευτικό παλεύει με γιγάντια κύματα, θυμίζοντας την ταινία «Καταιγίδα» με τον Τζορτζ Κλούνι.
Η ταινία γυρίστηκε σε Ατλαντικό Ωκεανό, Ευρώπη, Ασία, Ινδικό Ωκεανό, Αυστραλία, Αρκτική, Ειρηνικό Ωκεανό, Ανταρκτική, Βόρεια και Νότια Αμερική. Και παρουσιάζει την αθωότητα και τη σκληρότητα της θαλάσσιας ζωής σε όλο της το μεγαλείο. Μέχρις ότου ο άνθρωπος μπαίνει στο πλάνο. Αίφνης η οθόνη πλημμυρίζει με αίμα δελφινιών, και λίγο αργότερα ένας ακρωτηριασμένος καρχαρίας πετιέται στη θάλασσα ανήμπορος να κολυμπήσει...
Το μήνυμα είναι σαφές: σε λίγο καιρό όλ' αυτά κινδυνεύουμε να τα βλέπουμε μόνο στο ενυδρείο. Οσο για τον θεατή, αφού συνέλθει απ' όλον αυτόν τον καταιγισμό εικόνων και μηνυμάτων, μένει με την απορία πώς γίνεται να τραβήχτηκαν όλα αυτά χωρίς να ενοχλούνται αυτά τα πλάσματα. Και χωρίς το παραμικρό κούνημα της κάμερας.
Υπάρχει εξήγηση: η πρωτοποριακή κάμερα «Θέτις», που τοποθετημένη στην άκρη ενός γερανού σού επιτρέπει να κινηματογραφείς τον ορίζοντα σε ευθεία γραμμή, τη στιγμή που τρέχεις και ανεβοκατεβαίνεις στα κύματα. Μέχρι και τηλεκατευθυνόμενο μίνι ελικόπτερο, το Birdfly, επιστρατεύτηκε: αθόρυβο και μικροσκοπικό, μπορούσε να προσεγγίζει με διακριτικότητα τα κήτη όταν ήταν στην επιφάνεια της θάλασσας... *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου