Προσεχώς

Προσεχώς


Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012

Οι ταινίες της εβδομάδας από Πέμπτη 07/06/2012

Προμηθέας / Prometheus

Του Ρίντλεϊ Σκοτ. Επιστημονικής φαντασίας, 2012, ΗΠΑ. 2 ώρες και 4 λεπτά. Με τους: Νούμι Ραπάς, Σαρλίζ Θέρον, Μάικλ Φασμπέντερ, Άιντρις Έλμπα, Γκάι Πιρς





Η φιλοδοξία του Ρίντλεϊ Σκοτ είναι ασυγκράτητη. Αποτυπώνεται σε κάθε λεπτομέρεια (σκηνοθετική, σχεδιαστική, τεχνική) στον “Προμηθέα” του, το πρίκουελ στο “Άλιεν” που σηματοδοτεί και την επιστροφή του σκηνοθέτη στην επιστημονική φαντασία μετά από το “Blade Runner” του 1982. Προτού η Έλεν Ρίπλεϊ/Σιγκούρνι Γουίβερ κάνει την πρώτη, τρίτου-τύπου επαφή της με τον τοξικό εξωγήινο, υπήρχε η Ελίζαμπεθ Σο (η αποφασιστική Νούμι Ραπάς), μια αρχαιολόγος που επιβιβάστηκε στον Προμηθέα μαζί με λοιπούς ερευνητές και μισθοφόρους για να εντοπίσει τον πλανήτη απ’ όπου προέρχονται οι θεοί που δημιούργησαν την ανθρωπότητα.

Διότι, βλέπετε, οι βλέψεις του Σκοτ δεν περιορίζονται στην αψεγάδιαστη ανάδειξη του σύμπαντός του - από το εσωτερικό του σκάφους και τα gadgets στη διάθεση των πρωταγωνιστών έως τη χαρτογράφηση του αγνώστου πλανήτη και του πρώιμου άλιεν - αλλά και στην σύγκρουση με τον Δαρβίνο και τον χριστιανισμό, σε μια δυνητική φουτουριστική αναζήτηση των αιώνιων υπαρξιακών προβληματισμών μας. Από κει όμως που ο σχεδιασμός είναι εντυπωσιακός  και η ατμόσφαιρα καλλιεργείται σταδιακά προετοιμάζοντας το έδαφος για τα χειρότερα, η ίδια αυτή φιλοδοξία στο σενάριο γυρνάει μπούμερανγκ και συμβιβάζει την ένταση που θα μπορούσε να κατακτήσει η αγωνία.

Παίρνοντας ως δεδομένο τον μύθο όλων των “Άλιεν” που έχουν προηγηθεί αντιμετωπίζει με αλαζονεία την αναγκαία συνοχή στο χτίσιμο των χαρακτήρων και τους αφήνει ξεκρέμαστους τις στιγμές που χρειάζονται περισσότερο την προσοχή μας. Εκτός από έναν: εκείνον του ρομπότ Ντέιβιντ, τον οποίο υποδύεται - για ακόμη μια φορά - εξαιρετικά ο Μάικλ Φάσμπεντερ. Καταλύτης στην εξέλιξη της ιστορίας, ο Ντέιβιντ αγαπά τον “Λόρενς της Αραβίας”, βάφει τα μαλλιά του ξανθά, “κρυφακούει” τα όνειρα των συνεπιβατών του, ειρωνεύεται τις αδυναμίες τους κι αμφισβητεί τους “γονείς” του - όπως κάθε σωστό παιδί.

Κανείς δεν είναι αντάξιός του, ολοφάνερα. Και, οκ, όπως θα ακούσετε δεξιά κι αριστερά, αφηγηματικά κενά υπάρχουν, αλλά τελικά δεν έχουν τόση σημασία. Αν ο Σκοτ είχε αγαπήσει τα υπόλοιπα παιδιά του, πλάθοντάς τα κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του Ντέιβιντ, ο “Προμηθέας” θα ήταν μια πραγματικά επαναστατική ταινία.

 Το βαθύ μπλε του έρωτα / The Deep Blue Sea

 Του Τέρενς Ντέιβις. Δραματική, 2011, ΗΠΑ/Μ.Βρετανία. 1 ώρα και 38 λεπτά. Με τους: Ρέιτσελ Βάις, Τομ Χίντλστον.

 

Στο “Βαθύ μπλε του έρωτα”, την υπέροχη ερωτική ιστορία του Τέρενς Ντέιβις, νομίζεις ότι ξέρεις τι θα συμβεί στην Ρέιτσελ Βάις όταν εκείνη παρατά τον άντρα της Σάιμον Ράσελ Μπιλ για να παραδοθεί στο πάθος της για τον εραστή της Τομ Χίντλστον (ο κακός Λόκι από τους “Εκδικητές”, ακαταμάχητα Βρετανός εδώ). Στοιχηματίζεις με σιγουριά για την εξέλιξη της ιστορίας, από τις πρώτες κιόλας σκηνές στις οποίες η Βάις προσπαθεί να αυτοκτονήσει.

Τίποτα δε σε προετοιμάζει όμως για την ωριμότητα του Ντέιβις (αν δεν γνωρίζεις τη δουλειά του), ο οποίος αρθρώνει ανείπωτες αλήθειες, αγαπά αλλά και απογυμνώνει χωρίς δισταγμό τους πρωταγωνιστές του, δεν κρύβει τη βαναυσότητα της Ιστορίας αλλά τη νοσταλγεί ταυτόχρονα γιατί τον έχει στιγματίσει. Και τίποτα δεν σε προϊδεάζει για την ατρόμητη εμφάνιση της Ρέιτσελ Βάις: σπάνια έχει αποδοθεί η απώλεια της αξιοπρέπειας τόσο «αξιοπρεπώς».



Ο έρωτας κρατάει τρία χρόνια / L’amour dure trois ans

 

 Του Φρεντερίκ Μπεγκμπεντέρ. Ρομαντική κομεντί, 2011, Γαλλία/Βέλγιο. 1 ώρα και 38 λεπτά. Με τους: Γκασπάρ Προυστ, Λουίζ Μπουργκουάν
Παραδόξως συμπαθέστατη, διασκεδαστική και - ναι - αστεία γαλλική κομεντί για έναν άντρα, ο οποίος, ενώ κηρύττει την ματαιότητα του έρωτα βρίσκει το δάσκαλό του την πιο απρόσμενη στιγμή στο πρόσωπο της γυναίκας ενός ξαδέρφου του.

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ

(3.5) Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά / The man who knew too much
Του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Θρίλερ, 1956, ΗΠΑ. 2 ώρες. Με τους: Τζέιμς Στιούαρτ, Ντόρις Ντέι
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ κάνει το αμερικάνικο ριμέικ της ομότιτλης βρετανικής ταινίας του από το 1938 για την περιπέτεια ενός ζευγαριού που προσπαθούν να σώσουν το απαχθέν παιδί τους, ενώ παγιδεύονται ολοένα και περισσότερο σε μια διεθνή συνωμοσία δολοφονίας. Γυαλιστερή και σχετικά clean cut ταινία για τα δεδομένα του Χίτσκοκ, με τη γνωστή σασπένς του στα σωστά μέρη - αλλά με ξεχειλωμένη την τελική σεκάνς.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Ο Χίτλερ στο Χόλυγουντ / Hitler in Hollywood
Του Φρεντερίκ Σοϊσέρ. Δραματική, 2010, Βέλγιο/Γαλλία. 1 ώρα και 25 λεπτά. Με τους: Μαρία ντε Μεντέιρος, Βιμ Βιλέρτ
Ανήκοντας στο είδος του ψευδο-ντοκιμαντέρ, η ταινία “Ο Χίτλερ στο Χόλιγουντ” ακολουθεί την ηθοποιό Μαρία ντε Μεντέιρος (“Pulp Fiction”), η οποία ανακαλύπτει μια ταινία που συνδέει τον Χίτλερ με την ανάπτυξη του Χόλιγουντ.



protothema






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου