Προσεχώς

Προσεχώς


Σάββατο 22 Αυγούστου 2009

Αφιέρωμα : Ο έρωτας στο σινεμά

Ενα αφιέρωμα με όλες τις ερωτικές εκδοχές που σημάδεψαν την έβδομη τέχνη

Αν δεν υπήρχε ο έρωτας στο σινεμά θα ήμασταν φτωχότεροι. Οχι μόνο γιατί οι μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες έχουν δεθεί με τα μεγάλα ερωτικά ζευγάρια, ούτε γιατί ο έρωτας μαζί με τον θάνατο, τη μοναξιά και το θέμα της εξουσίας είναι τα μεγαλύτερα θέματα της ανθρώπινης ζωής που έχουν σημαδέψει όλες τις τέχνες από καταβολής τους. Αλλά γιατί ο έρωτας είναι το στοιχείο εκείνο που συνδέεται με τις
πιο γήινες πλευρές του ανθρώπου: δίνει στη ζωή ευτυχία (αλλά και δυστυχία), παιδιά και μέλλον, σταθερότητα, ευεξία, σεξουαλική ευχαρίστηση, μεγάλα αισθήματα. Παράλληλα ο έρωτας μπορεί να προξενεί μεγάλες απογοητεύσεις, βαθύ πόνο, προσωπικές ανατροπές, κοινωνικές αναταράξεις. Να χαράσσει στη ζωή δύο προσώπων
μια καινούργια ηλιόλουστη μέρα ή μια παρατεταμένη πτώση στην παρακμή και στη δυστυχία. Σε κάθε περίπτωση ο έρωτας είναι ένα δυναμικό στοιχείο ζωής όσο και ένα δημιουργικό στοιχείο στην υπόθεση της τέχνης. Μπορεί να την επηρεάζει και να διαμορφώνει πλευρές της.

Στο αφιέρωμά μας προσπαθήσαμε να φωτίσουμε όλες ή σχεδόν όλες τις πλευρές του έρωτα. Τις φανερές και τις κρυφές. Τις μυθικές και τις άγνωστες. Τις εμπορικές
αλλά και αυτές στις οποίες ορκίζονται οι σινεφίλ σε όλον τον κόσμο.

Επειδή ο έρωτας απαιτεί δύο, είναι φυσικό κάθε άρθρο να είναι δεμένο με γνωστά ή άγνωστα ζευγάρια. Πολλά από αυτά έχουν μείνει στην Ιστορία ταυτισμένα με τους ηθοποιούς που τα ενσάρκωσαν. Κάποια ζευγάρια του έρωτα είναι πια θρυλικά όπως στο φιλμ νουάρ ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και η Λορίν Μπακόλ ή η Μπάρμπαρα Στάνγουικ με τον Φρεντ Μακ Μάρεϊ. Κάποια άλλα έμειναν
γνωστά ως καταραμένα ζευγάρια, αυτά που ο παράφορος έρωτας τα οδηγεί στον θάνατο όπως π.χ. αυτά που αποτύπωσαν στη μεγάλη οθόνη η Φαίη Νταναγουέι και ο Γουόρεν Μπίτι ή ο Τζακ Νίκολσον και η Τζέσικα Λανγκ.

Ζευγάρια μεγάλων παθών όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και ο Ρίτσαρντ Μπάρτον ή ο Κλαρκ Γκέιμπλ και η Βίβιαν Λι. Ζευγάρια λαμπερά όπως ο Γκάρι Κούπερ και η Οντρεϊ Χέπμπορν ή Ινγκριντ Μπέργκμαν και ο Κάρι Γκραντ, ο Υβ Μοντάν και η Μέριλιν Μονρό.
Ζευγάρια αταίριαστα (και όμως ερωτευμένα) όπως ο Μπιλ Μάρεϊ και η Σκάρλετ Τζοχάνσον, και άλλα πολλά σε πολλούς συνδυασμούς. Κάθε ζευγάρι και μια ιστορία, κάθε ιστορία και μια πτυχή της ζωής, τέτοια που καμία να μη θυμίζει κάποιαν άλλη.
Παράλληλα πρωταγωνίστησαν στον κινηματογράφο όλες οι εκδοχές του έρωτα: ο βίαιος, ο σεξουαλικός, ο κλαψιάρικος, ο ρομαντικός αλλά και το σοφτ πορνό, το χαρντ κορ πορνό, οι σαδομαζοχιστικές και
άλλες εσχατολογικές εκδοχές του.

Οι σκηνοθέτες του κινηματογράφου έχοντας στα χέρια τους το πρώτο υλικόμια ερωτική σχέση- τής έδωσαν ποικίλες μορφές, προτείνοντας διαφορετικές αισθητικές, ιδεολογικές και μορφοπλαστικές αποχρώσεις του.

Ετσι ο έρωτας όπως αποτυπώνεται υποβλητικός από τον Ερίκ Ρομέρ διαφέρει από τον αισθησιακό έρωτα του Ναγκίσα Οσιμα, από τον υποβλητικό ερωτισμό του Κισλόφσκι ή τη σουρεαλιστική
εκδοχή του Μπουνιουέλ. Και οι μεγάλες εμπορικές ερωτικές επιτυχίες όπως το«Οσα παίρνει ο άνεμος»διαφέρουν παρασάγγας από τους έρωτες όπως αποτυπώνονται σε νεότερες εμπορικές επιτυχίες όπως π.χ. το «Ρulp Fiction».

Οι έρωτες στον κινηματογράφο είναι οι πολλαπλές εκδοχές της ζωής μας. Βλέποντάς τους βλέπουμε τον εαυτό μας ή αυτό που θα μπορούσε να είναι ο εαυτός μας. Γι΄ αυτό και μας συναρπάζει.

http://www.vimaideon.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου