Κοιτίδες ελληνισμού
Ο ελληνισμός στο χώρο και στο χρόνο. Πόλεις που συνδέθηκαν διαχρονικά με την παρουσία του ελληνικού στοιχείου και φέρουν ακόμη και σήμερα ζωντανά τα ίχνη του. Σημεία τριών ηπείρων όπου οι Έλληνες αναζήτησαν μια καλύτερη ζωή και άνθησαν οικονομικά, εμπορικά, πνευματικά, πολιτιστικά, βοηθώντας με πλήθος ευεργεσιών και τη γεννέτειρά τους και την πόλη που τους φιλοξένησε. Εστίες όπου ο ελληνισμός είχε δυναμικό παρόν κατά την αρχαιότητα, τους Βυζαντινούς χρόνους, την περίοδο πριν και μετά την Επανάσταση του 1821 ή και διαχρονικά.
1. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
Χωνευτήρι πολιτισμών και ιδεών, η Κωνσταντινούπολη υπήρξε για πολλούς αιώνες ελληνορωμαϊκή, βυζαντινή και χριστιανική, κέντρο πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας με οικουμενική ακτινοβολία. Στη συνέχεια ήταν οθωμανική και ισλαμική αλλά και ταυτόχρονα ρωμαίικη και χριστιανική - άλλωστε και η μητέρα Εκκλησία των Ορθοδόξων Χριστιανών, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, βρίσκεται πάντα εκεί. Κι αυτή η Κωνσταντινούπολη, η «Νέα Ρώμη» του Μεγάλου Κωνσταντίνου και των Βυζαντινών, η «νέα Ιερουσαλήμ» των απανταχού Χριστιανών, η Βασιλεύουσα πόλις, η κοιτίδα της τέχνης και του πολιτισμού, το όνειρο του κάθε κατακτητή και του κάθε ηγεμόνα των μεσαιωνικών χρόνων, η Πόλη των αστών Ρωμιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Τουρκικής Δημοκρατίας, των συγγενών μας που την άφησαν μετά το 1955 αλλά και εκείνων που είναι ακόμα εκεί, φέρει μέχρι και σήμερα εμφανή τα σημάδια των αλλεπάλληλων στρωμάτων του παρελθόντος της.
Το ελληνορωμαϊκό, το βυζαντινό, το χριστιανικό και ρωμαίικο παρελθόν έχουν διαπλακεί, διαπεράσει και αναμφισβήτητα επηρεάσει την οθωμανική, τη νεώτερη, τη σύγχρονη υπόστασή της.
Ο ελληνισμός στο χώρο και στο χρόνο. Πόλεις που συνδέθηκαν διαχρονικά με την παρουσία του ελληνικού στοιχείου και φέρουν ακόμη και σήμερα ζωντανά τα ίχνη του. Σημεία τριών ηπείρων όπου οι Έλληνες αναζήτησαν μια καλύτερη ζωή και άνθησαν οικονομικά, εμπορικά, πνευματικά, πολιτιστικά, βοηθώντας με πλήθος ευεργεσιών και τη γεννέτειρά τους και την πόλη που τους φιλοξένησε. Εστίες όπου ο ελληνισμός είχε δυναμικό παρόν κατά την αρχαιότητα, τους Βυζαντινούς χρόνους, την περίοδο πριν και μετά την Επανάσταση του 1821 ή και διαχρονικά.
1. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
Χωνευτήρι πολιτισμών και ιδεών, η Κωνσταντινούπολη υπήρξε για πολλούς αιώνες ελληνορωμαϊκή, βυζαντινή και χριστιανική, κέντρο πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας με οικουμενική ακτινοβολία. Στη συνέχεια ήταν οθωμανική και ισλαμική αλλά και ταυτόχρονα ρωμαίικη και χριστιανική - άλλωστε και η μητέρα Εκκλησία των Ορθοδόξων Χριστιανών, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, βρίσκεται πάντα εκεί. Κι αυτή η Κωνσταντινούπολη, η «Νέα Ρώμη» του Μεγάλου Κωνσταντίνου και των Βυζαντινών, η «νέα Ιερουσαλήμ» των απανταχού Χριστιανών, η Βασιλεύουσα πόλις, η κοιτίδα της τέχνης και του πολιτισμού, το όνειρο του κάθε κατακτητή και του κάθε ηγεμόνα των μεσαιωνικών χρόνων, η Πόλη των αστών Ρωμιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Τουρκικής Δημοκρατίας, των συγγενών μας που την άφησαν μετά το 1955 αλλά και εκείνων που είναι ακόμα εκεί, φέρει μέχρι και σήμερα εμφανή τα σημάδια των αλλεπάλληλων στρωμάτων του παρελθόντος της.
Το ελληνορωμαϊκό, το βυζαντινό, το χριστιανικό και ρωμαίικο παρελθόν έχουν διαπλακεί, διαπεράσει και αναμφισβήτητα επηρεάσει την οθωμανική, τη νεώτερη, τη σύγχρονη υπόστασή της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου